Литиевите батерии захранват нашите преносими устройства от 25 години. Но потребителското търсене за по-малки, издържащи по-дълго джаджи, принуждава производителите да търсят нови възможности за развитие на технологията, твърдят експерти. Така се стига до тестване на това, колко енергия може да бъде побрана безопасно в по-малко място, пише в свой анализ Ройтерс.
“Батерията всъщност е бомба, която освобождава енергията си по контролиран начин”, твърди Цичао Ху, бивш изследовател в Масачузетския технологичен институт и основател на стартъпа за батерии SolidEnergy Systems. “Има фундаментални въпроси за безопасността на всички батерии, а към колкото по-голяма енергийна плътност се върви и към по-бързо зареждане, толкова по-малка става границата до експлозията”.
Преди по-малко от месец Samsung Electronics буквално сложи край на своя смартфон Galaxy Note 7, като първо призова потребителите да върнат своите устройства, а по-късно обяви, че спира производството на модела.
В началото на септември най-големият производител на смартфони в света обвини “много рядка грешка в производствения процес” за проблемите. Тогава той заяви, че все още разследва случаите на запалили се устройства. Това, което наистина причини проблемите, ще бъде предмет на детайлно проучване от страна на регулаторите, компанията и нейните доставчици.
Експертите са озадачени какво би могло да причини прегряването и на подменените телефони, ако не батериите. Samsung твърди, че е твърде рано да се спекулира относно резултатите от нейното разследване.
“Разглеждаме всяка стъпка от нашите инженерни и производствени процеси, както и от тези по контрола на качеството”, коментира Samsung в имейл до Ройтерс.
Представител на Корейската агенция за технологии и стандарти, която също разследва случая, твърди, че причината за проблемите в подменените устройства може да не е същата като тази при оригиналните продукти.
Както Samsung SDI, така и Amperex Technology, които доставят батерии на Samsung, отказват да коментират въпроса.
Кризата с Note 7 може би е най-голямата за компанията, но проблемите с литиево-йонните батерии не са нещо ново. Американската комисия по безопасност на потребителските продукти обяви изтеглянето на вентилатори за сняг, ховърбордове, фенерчета и други стоки заради пожари, предизвикани от литиево-йонни батерии.
През 2013 г. Boeing беше принудена да заземи всичките си реактивни самолети модел 787, след като някои литиево-йонните им батерии се запалиха. Полетите бяха възобновени едва след извършването на промени в батериите и зарядните устройства.
“Уверени сме в цялостните подобрения, направени в системата за батерии на 787 след този случай и в цялостното функциониране на системата, както и в безопасността на самолета”, обяви Boeing след разследване на единия от инцидентите през 2014 г.
Литият е най-лекият от всички метали и може да побира много енергия в малък обем, което го прави перфектен за създаването на батерии. Но литиево-йонните батерии се нуждаят от вградени механизми за безопасност, които се добавят към продуктовите разходи.
А с годишния спад от 14% на цените през последните 15 години (по данни на американската химическа компания Albermarle), по-малките играчи са оставили сигурността на заден план, твърди Луис Ларсън, главен изпълнителен директор на консултантската компания Lattice Energy.
преди 8 години голем анализ, нема що... горе долу като всички други неща съхраняващи енергия, и оловния акумулатор в колата се пали. литър бензин също е форма батерия :) и ако не се разреди правилно следва бууум !хич не харесвам такива безсмислени статии от които човек нищо не може да научи отговор Сигнализирай за неуместен коментар