Apple се изправя срещу решението на Европейската комисия (ЕК) компанията да върне 13 млрд. евро (14,5 млрд. долара) данъци нта Ирландия без армията от лобисти и пиари, каквито обичайно виждаме при подобни битки, пише в свой анализ Wall Street Journal.
През 2015 г. производителят на iPhone е похарчил под 900 хил. евро за лоби в институциите в Европейския съюз (ЕС) и не е наемал лобисти на пълен работен ден, а само петима на непълно работно време, става ясно от документи. За сравнение, Google е похарчила поне 4,24 млн. евро през миналата година и е наела над 10 души.
Други американски технологични компании, включително Alphabet, Amazon и Qualcomm, също се опитват да убедят антитръстовия регулатор на ЕС, че техните данъчни режими или ценови политики не нарушават законите.
Фактът, че Apple няма силно присъствие в столицата на ЕС е в силен контраст с други технологични фирми от САЩ, които са си изградили силно лоби, за да се опитат да се справят с разследванията и потенциалните нови закони за авторското право и интернет базираните комуникационни услуги.
Така например през последните две години Apple не успя да събере достатъчно информация от Комисията за теорията на ЕС по случая с данъчните измами на компанията, твърдят източници, запознати със случая.
"Не може винаги да сте съгласни с това, което те (ЕК - б.ред.) правят, но това е центърът на регулацията за нашата индустрия“, коментира Джон Франк, вицепрезидент на Microsoft, отговарящ за отношенията на компанията с ЕС. Microsoft, която вложи почти колкото Google за лобиране в ЕС през миналата година, има стълкновения с Комисията още от началото на 90-те години. Оттогава ЕК създаде редица нови регламенти и започна разследвания, имащи за цел да променят поведението на базираните в САЩ интернет гиганти.
Наскоро ЕС надмина САЩ по брой организации, които са се регистрирали, за да могат да лобират в институциите, според Transparency International. Към 7 септември в ЕС е имало 9 756 регистрирани организации, докато тези в САЩ са били 9 726.
За компаниите, които са обект на антитръстови разследвания и на проверки за нерегламентирана данъчна помощ от отделни държави, опитите за влияние върху Дирекцията по конкуренция към ЕК са трудна задача.
Източници, запознати с дирекцията, твърдят, че там има ограничена свобода на действие за влияние върху резултатите от разследванията, свързано с конкуренцията. Регулаторът не може да се отклонява значително от предходните съдебни практики в решенията си, за да гарантира, че решението ще бъде потвърдено от съда, когато фирмите неизбежно го обжалват.
Компаниите могат да се опитат да лобират пред други дирекции и служби на комисията, за да подхранят перспективите си за работа с антимонополния регулатор, твърди Карл Айзъксън, председател на EPACA, асоциация на фирмите за връзки с обществеността.
Някои главни изпълнителни директори, включително този на Apple Тим Кук и Сундар Пичаи на Google, са пътували до Брюксел, за да изяснят позицията си директно пред еврокомисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер. Ръководителят на Google наскоро подчерта значението на „образоването“ на властите в ЕС за това как работи компанията му.
Запитан за какво лобира Google в Брюксел, говорителят на фирмата Марк Янсен заяви, че „европейските политици имат много въпроси за Google и интернет и ние работим усилено да отговорим на тези въпроси“. Amazon и Qualcomm отказват да коментират тези си усилия.
Опитът на Google с множеството антитръстови разследвания от страна на комисията през годините могат да предположат, че по-голямо присъствие на лобисти за Apple в Брюксел може и да не окаже значително влияние върху решението на регулатора.
Американските компании в Брюксел също нямат директно национално представителство в институциите в ЕС. Този недостатък не съществува например за френските компании, които могат да лобират чрез националното си правителство посредством членовете си в Европейския парламент или чрез еврокомисаря си.
Американските колеги на Apple изтъкват явно предимствата, които Европа получава от техните дейности. Google организира различни кампании в Европа, като инициативата в подкрепа на дигиталната журналистика. Amazon също често промотира начините, по които помага на малките европейски фирми да продават своите продукти извън границите на блока.
преди 8 години Само 5-*** лобисти на непълно работно време за да не плаща данъци в ЕС.Впечатляващо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар