IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Apple при Тим Кук: По-социално отговорна, но по-малко визионерска

Как се промени технологичният гигант за петте години, в които Кук стои начело

10:33 | 27.08.16 г.
<p>
	Тим Кук. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Тим Кук. Снимка: архив Ройтерс

Няколко часа след като Стив Джобс напуска поста главен изпълнителен директор на Apple, неговият наследник Тим Кук изпраща имейл, за да увери служителите за бъдещето на компанията.

„Apple”, пише Кук, „няма да се промени“.

Тази седмица се навършиха пет години, откакто Кук замени основателя на Apple като главен изпълнителен директор. От известна дистанция Apple наистина изглежда непроменена.

Има го същия фокус върху хардуера и дизайна, същата тайна около усилията, които полага компанията. Клиентите все още се тълпят в магазините на Apple, за да купуват най-новото лъскаво устройство. Apple остава най-високо оценяваната компания в света, с няколко груби намеси от Google, пише в свой анализ CNN.

Въпреки това зад кулисите културата на Apple се е променила значително, както в добрия, така и в лошия смисъл, сочат интервюта с десетки бивши служители на фирмата, някои от които са пожелали да останат анонимни.

Почти всеки служител хвали Кук, преди време главен оперативен директор на Apple, за това, че умело управлява един сложен глобален бизнес, както и заради връзката му с доставчиците, търговците на дребно и инвеститорите. Но това вероятно не е нещото, с което Кук ще бъде известен.

Ако Джобс направи пробив с продуктите на Apple, Кук остави своя следа, подчертавайки важността на социалните усилия – правата на ЛГБТ общността, филантропията, разнообразието на работната сила, възобновяемата енергия и подобряването на производствените условия в чужбина.

Под ръководството на Кук Apple най-сетне започна да обръща повече внимание на информацията, идваща от служителите си – нещо, което отдавна беше болно място за персонала. Екипите са насърчавани да отделят повече внимание на веригата на доставки и всеки проблем, който могат да засекат по време на пътуванията си в чужбина, твърди един от бившите служители. Друг посочва, че в компанията се говори все повече за опазването на околната среда.

"Всъщност се чувствах сякаш Apple винаги е имала много силна вътрешна социална насоченост, дори когато Стив беше там“, коментира Холи Шелтън, който ръководи продуктовия маркетинг на MacBook в Apple до 2013 г. „Това просто не беше нещото, в което Apple беше водеща“.

Като поставя социалната отговорност на преден план, Кук може да направи Apple по-привлекателен бранд за служителите и клиентите. И все пак това трябва да бъде претеглено с всичко, което Apple загуби през последните години.

Отишло си е усещането за малка, гъвкава компания, управлявана от основател, който е истински мечтател, но който можеше сам да взема сам решенията за основните продукти, дизайна и маркетинга.

"Под ръководството на Стив Джобс Apple винаги е била усещана като малка компания. Всички големи решения бяха вземани от сравнително малко хора“, коментира Кен Сигъл, бивш служител на Apple, който е работил с Джобс в продължение на година и му е помогнал за създаването на рекламната кампания „Think Different”. “Стив мразеше начина, по който работеха големите компании".

Сега ще откриете една голяма компания, която се усеща именно като такава, с огромен брой служители и нещо, което голяма част от предишните работници определят като ужасна бюрокрация.

Последна актуализация: 06:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още