В лятото на големите технологични сделки тази между Uber и Didi Chuxing може би беше най-неочаквана. Uber продава китайските си операции на своя по-добър и по-успешен конкурент Didi Chuxing, който контролира около 80% от пазара на споделени пътувания в азиатската страна. Ефектът от сделката обаче ще се усети и далеч извън Китай, засягайки всички – от перспективите на Uber за IPO до съдбата на нейните конкуренти на други пазари, пише в свой анализ Time.
Сделката ще прехвърли Uber China, по-голямата част от която е собственост на Uber, но и на гиганта Baidu и други компании, към операциите на Didi. Това слага край на скъпо струващата битка за потребители, която накара Uber да инвестира (и загуби) 2 млрд. долара през последните две години. Uber получава 18% дял в Didi плюс 1 млрд. долара инвестиция от компанията. И двете фирми ще притежават места в Борда на директорите на другата.
Didi Chuxing не е познато на потребителите име извън Китай, но компанията бързо се очерта като страхотен играч в местната технологична индустрия. Създадената от сливането на двете най-големи приложения за споделено пътуване, подкрепена от инвестиция от Alibaba и интегрирана с чат приложението WeChat, Didi се доказа като непреодолима сила, която не позволяваше на Uber да завоюва голям пазарен дял.
Новината за сливането остави технологичния свят да се чуди какво означава всичко това. Ето някои основни изводи от сделката между Didi и Uber, която може да се проточи през следващите няколко месеца.
Uber развя белия флаг
Uber не е компания, която е свикнала да се защитава, но тази сделка бележи явната ѝ капитулация на един от най-важните ѝ пазари.
„Като предприемач съм научил, че да бъдеш успешен, означава да слушаш разума си, както и да следваш сърцето си“, коментира главният изпълнителен директор Травис Каланик в блога на Uber по повод сделката.
Каланик не е искал това, но е осъзнал, че няма големи шансове. Може би заради натиск от борда.
Поражението на Uber е печалба за нейните инвеститори
Uber напуска Китай с добра награда – значителен дял в де факто монополиста на пазара. Случилото се с Uber в Китай до голяма степен преповтаря опита на Yahoo там. След години да се пребори за пазарен дял в Китай, Yahoo придоби дял в Alibaba за 1,7 млрд. долара в брой и активи. Тази инвестиция ѝ помагаше в генерирането на печалба в продължение на години. Uber замени една скъпо струваща битка с бъдеща печалба от един обещаващ технологичен гигант.
Uber най-сетне може да стане публична компания
С близо 6 млрд. долара набран капитал само през последната година Uber може да не се нуждае от първично публично предлагане (IPO) - съдба, която Каланик искаше да избегне. Но ако частните инвеститори започнат да отстояват желанието си, Uber може да стане публична съвсем скоро. Загубата на компанията на развиващи се пазари като Китай е ключова причина за това тя не бе готова за първично публично предлагане. Продажбата на Uber China премахва част от тази загуба и освобождава ресурси за инвестиции другаде.
Китайският технологичен синдром
Uber е поредният американски технологичен гигант, който среща трудности на китайския пазар и решава да се откаже от прекалените си усилия там. Инвестицията на Yahoo в Alibaba отбеляза края на дейността на фирмата там. Facebook и Google имат съвсем нищожно присъствие в страната заради цензурата от страна на властите. Компаниите за чипове, като Intel, и гиганти, предлагащи корпоративни услуги, като Microsoft, се представят малко по-добре, но като цяло повечето процеси остават в рамките на местната индустрия.
Лоши новини за Lyft
Миналия септември Didi инвестира 100 млн. долара в Lyft, като част от т.нар. алианс срещу Uber. С този ход перспективите пред Lyft станаха по-големи. Didi сключи партньорства с конкурентите на Uber и на други места като Ola в Индия и Grap в Югоизточна Азия. Не е ясно какво точно се случва с тези партньорства в момента, но ако Каланик е в борда на Didi, вероятно част от тези връзки ще бъдат прекъснати заради конфликт на интереси.
Нещата стават още по-сложни
С инвестицията на Didi в Uber, Apple, която през май инвестира 1 млрд. долара в Didi, става индиректен инвеститор в Uber. Google също инвестира в Uber през 2013 г., въпреки че в момента Uber не желае да ползва Google Maps, а предпочита собствената си технология. И трите компании се борят за развитието на автономни превозни средства. Още нещо, с инвестицията си в Didi сега Uber притежава част от компания със 100 млн. долара инвестиция в Lyft.
Какво следва?
Всичко това предполага интересно развитие на нещата. Дали капитулацията на Uber ще вдъхнови рисковите инвеститори да се оттеглят от компаниите еднорози? Дали IPO-то на Uber ще сложи край буксуването на първичните публични предлагания на такива фирми? Дали ще увеличи темпото на технологичните сливания? И как всички тези технологични гиганти с все по-заплетени отношения ще се конкурират помежду си като инвестират един в друг? Последиците от тази сделка определено ще се усещат дълго.