IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ботовете – следващият голям софтуерен бум?

Пазарът на приложения се засища, но изглежда, че текстово базираните услуги (чат ботове) са следващият хит

21:30 | 13.04.16 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

„Вие сте разработчик и току-що сте прекарали две седмици в писане на това невероятно приложение. Каква е Вашата мечта? Вашата мечта е да го видите пред всеки потребител на iPhone". Ето как Стив Джобс, тогава шеф на Apple, представи преди осем години онлайн магазина за приложения за смартфони на компанията си. На пръв поглед малцина биха отдали голямо внимание на това, но с това беше сложен старт на един от най-бързо растящите софтуерни пазари. Оттогава над 100 млрд. приложения бяха изтеглени, генерирайки приходи  за 40 млрд. долара за разработчиците и още милиарди долари от абонаменти и други такси. 

Марк Зукърбърг заяви навремето, че Facebook смята един нов продукт за готов да се превърне в истински бизнес само ако има поне 1 млрд. потребители. Messenger не е съвсем достигнал този етап. Зукърбърг заяви във вторник, че приложението има 900 млн. потребители всеки месец. Въпреки това той представи визията си за търговското бъдеще на софтуера и бъдещето, изглежда, е в ботовете.

Ботовете, които Зукърбърг има предвид, са  софтуерни програми, които могат да разпознават това, което хората им пишат, в разбираем език, а след това да реагират адекватно. Зукърбърг заяви по време на конференцията за разработчици на Facebook в Сан Франциско, че компанията ще предостави инструменти, които ще позволят на други предприятия да изграждат такива ботове, които да ползват в рамките на Messenger. Като един пример, който беше показан на сцената, бот на CNN изпрати ежедневна актуализация с новини и отговори на съобщения на потребители с информация по конкретна тема. В друг пример Зукърбърг поиска букет цветя чрез изпращане на съобщение на компанята 1-800-Flowers.

Ботовете са текстово базирани услуги, които позволяват на потребителите да извършват различни действия, като проверка на новини, организиране на срещи, поръчване на храна, или да резервират полет чрез изпращане на кратки съобщения. Ботовете обикновено се задвижват от изкуствен интелект (откъдето идва и името, както в "robot"), но също могат да разчитат и на намеса на хора. Мнозина в технологичната индустрия се надяват, че събитието на Facebook ще отбележи началото на друга бързо развиваща се милиардна индсустрия.

Ботовете ли са новите приложения всъщност? Моментът изглежда правилен, защото софтуерът за смартфони е в постоянна трансформация. Данните за изтеглянията още са във възходящ тренд, но икономиката на приложенията съвсем ясно достига насищане. „Мечтата на независимите разработчици за изграждане на бизнес в магазина за приложения приключи", смята консултанската компания Activate, цитирана от The Economist. 20-те най-успешни разработчици грабват почти половината от всички приходи в магазина за приложения на Apple. Изграждането на приложения и насърчаването им става все по-скъпо. В същото време ентусиазмът на потребителите отслабва, тъй като те смятат, че свалянето на приложенията и навигацията през тях става все по-сложно. Една четвърт от всички изтеглени приложения са изоставени след еднократна употреба.

Само приложенията за незабавни съобщения подкрепят възходящата тенденция. Над 2,5 млрд. души имат най-малко едно приложение за съобщения, а Facebook Messenger и WhatsApp, която също е собственост на Facebook, са водещите в тази категория. В рамките на няколко години броят на тези хора ще достигне 3,6 млрд. души, т.е. около половината от човечеството. Много тийнейджъри сега прекарват повече време в изпращане на съобщения чрез смартфони, отколкото в самите социални мрежи. Потребителите на WhatsApp прекарват средно около 200 минути всяка седмица в услугата.

Като услуги, базирани на подобряващия се изкуствен интелект, тези услуги се нуждаят от начин да говорят с истински хора. Чат ботовете са една от възможностите. На конференция на 30 март Microsoft показа няколко прототипа, но ще мине известно време, преди някой да се довери на такива услуги. Няколко дни по-рано един от ботовете на Microsoft - Tay, започна да повтаря като папагал расисткия език, който прихвана от потребителите на Twitter, и трябваше да бъде изпратен в "дигиталния рай".

В резултат на тези различни разработки започна да се появява и нова софтуерна екосистема. Текстови услуги има от зората на интернет времето, но за рождена дата на икономиката на ботовете може да се приеме юни миналата година. Тогава Telegram, приложение за съобщения с руски произход и повече от 100 млн. потребители, стартира бот платформа и бот магазин. Сега там има хиляди ботове, като например такива, които агрегират новини от медийни организации, или линкове, които сочат към футболни видео клипове или порно.

Специалистите се разделят на два лагера по отношение на заплахите, свързани с изкуствения интелект, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria Туньо Зафер, главен изпълнителен директор на pCloud. Единият лагер твърди, че изкуственият интелект ще помогне на човечеството да стане по-добро в бъдеще, а другият смята, че ако не бъдат очертани неговите граници в настоящия момент, това може да доведе до много сериозни последствия за човечеството. 

Facebook вече има повече от 30 партньори в своята инициатива, включително Bank of America, Burger King и Staples.  Този списък дава може би по-ясна представа за целите за монетизацията на социалната мрежа. Ако компанията може да убеди хората да поръчат цветя, хамбургери и офис консумативи, като изпращат текстове към полезни роботизирани асистенти в Messenger, то тя ще се превърне във важен фактор за търговията. Така Facebook се поставя в позиция да отнеме част от тези сделки някой ден.

Социалната мрежа обаче все още не посочва ясно как планира да прави пари от ботовете. Може би все пак изчаква Messenger да достигне до 1 млрд. потребители. „Днес не съществуват приходи тук", казва Дейвид Маркъс, ръководителят на Facebook Messenger, в интервю за Bloomberg. „Постепенно ще се изгради монетизация на платформата", допълва той.

Стратегията с ботове на Facebook излиза извън стремежа за взимане на дял от цифровите сделки. Това е и начин за завземане на по-голям контрол над мобилните изживявания на потребителите, които да стоят по-далеч от компании като Apple и Google - производителите на доминиращите смартфон платформи.

Преди преминаването към мобилните приложения  Facebook успешно завзе дялове от икономиката на разработчиците на софтуер с FarmVille и други уеб приложения, които работят в социалната мрежа. Разработчиците често се оплакват от контрола на Facebook, а компанията не успя да прехвърли този свой успех и на смартфоните. Сега обаче тя има нов шанс за успех. 

Още по темата вижте в разговора на Туньо Зафер и Бойчо Попов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:12 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 8 години
че ботове има от 20 години :):) *** щом казвате...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
vstoykov
преди 8 години
Първо беше командният ред, после графичният интерфейс, сега пак ще се връщаме на метода с командите (но с по-човешки синтаксис).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още