Напоследък хедж фондовете стават все по-капризни, що се отнася до инвестиции в технологични стартъпи. При това именно те доскоро бяха основната причина оценките им да скочат до ниво, което се сравняваше с това от Dot Com ерата.
През миналия месец хедж фондове са участвали в най-малко кръгове на финансиране на американски технологични фирми от 2013 г. насам – със само две трансакции, показват изчисления на пазарния анализатор PitchBook Data Inc., цитирани от Bloomberg.
Дори Tiger Global Management LLC, който навремето подкрепи Facebook и LinkedIn, а сега разполага с активи за 20 млрд. долара, намалява ангажиментите си. А по-малки фирми съвсем се отказват от участия.
Зад предпазливостта на хедж фондовете се крие фактът, че в последно време редица стартъпи не успяват да спазят обещанията си. Освен това предвид разочароващи технологични IPO-та някои фирми решиха да изчакат по-дълго за своя борсов дебют. А това за инвеститорите значи, че те ще трябва да чакат по-дълго за печалбата си.
Сдържаността на хедж фондовете и другите инвеститори принуждават стартиращите компании да намалят разходите, да свиват персонала и да се ангажират за строги условия по време на събиранията на средства.
„Ние напълно спряхме да инвестираме в технологични компании, които не са на борсата", казва Джереми Абелсън, портфолио мениджър в Irving Investors, малък хедж фонд в Ню Йорк. „Аз не искам да купувам котка в чувал – при неясни оценки, неизвестно напускане на инвестицията, неизвестна ликвидност. Искам да вложа средствата си в нещо, което няма да е непременно милионна печалба от тотото, но където ще има възвръщаемост“.
Между третото и четвъртото тримесечие на 2015 г. хедж фондове са участвали в 38 процента по-малко глобални сделки с рисков капитал, показват данни на Pitchbook. Следователно общият обем на сключените сделки в периода пада от 9,1 млрд. на 4,6 млрд. долара.
Сред технологичните фирми, които не са се развили според очакванията след своя борсов дебют, се нарежда и Etsy Inc. От своето IPO преди година компанията загуби половината от пазарната си капитализация.
Square Inc. и Match Group Inc. набраха при своите борсови дебюти по-малко пари от очакваното. Емисионната цена на акциите на Square от 9 долара за акция е значително под сумата от 15,46 долара, която бе платена при последното финансиране преди IPO-то. Книжата на Match в момента се търгуват на цена под емисионната.
Според данни на Irving Investors през 2013 г. технологичните инвеститори са осъществявали средна възвращаемост от 160 на сто между последния кръг на финансиране и борсовия дебют. През втората половина на 2015 г. средностатистическата възвращаемост пада до 29 на сто.
Още по темата - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria