Когато миналата седмица Facebook придоби приложението Masquerade, добавящо анимирани филтри на снимки, този ход изглеждаше сякаш социалната мрежа се надява да се справи по-лесно с конкуренцията от страна на Snapchat, пише в свой анализ Business Insider.
От 2012 г. насам Facebook се опитва да бъде в крак с функциите, които има доста популярното приложение за изпращане на съобщения. Новата ѝ придобивка ясно показва увеличаващото се напрежение между двете компании в момент, в който те се насочват към дигиталното видео и се опитват да привлекат рекламни приходи, свързани с него.
Провалени продукти
Откакто Snapchat започна да привлича младите потребители в края на 2011 г., Facebook нееднократно и неуспешно се опитва да копира най-интересните му функции. През 2012 г. социалната мрежа пусна Poke - приложение, което позволява на потребителите да изпращат самоунищожаващи се снимки и видеа. Компанията сложи край на тази услуга година и половина по-късно.
След това Facebook опита с друго наподобяващо Snapchat приложение, наречено Slingshot, през 2014 г. Твърди се, че е било създадено лично под ръководството на главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг. Приложението обаче не успя да пожъне успех и през декември също беше изтеглено.
Facebook не само се опитва да изгради клонинги на Snapchat. Източници твърдят, че мрежата се е опитала да купи цялата компания два пъти, но изпълнителният директор Еван Шпигел е отказал офертата на Зукърбърг.
Facebook твърди, че планира да запази Masquerade като отделно приложение, но то ще бъде инкорпорирано като селфи ефект в нейните продукти, подобно на това, което предлага Snapchat. Как точно ще се случи това, предстои да разберем. Вероятно функциите на Masquerade ще започнат да се появяват като част от видео продуктите на Facebook - област, в която социалната мрежа е доста фокусирана.
Видео амбиции
В момента Snapchat има толкова гледания на видеа, колкото и Facebook, но пък разполага с доста по-малък брой активни потребители месечно и по-различно видео преживяване. В Snapchat потребителят трябва да натисне бутон за пускане на видеото, докато във Facebook то тръгва автоматично. Snapchat има 8 млрд. преглеждания на видеа дневно, което е с пет пъти повече спрямо същото време миналата година. През 2015 г. видяхме и голям напредък във видеото във Facebook. Дори наскоро социалната мрежа започна да се фокусира значително върху новите си продукти за стрийминг на видео на събития на живо.
Ник Сичеро, главен изпълнителен директор на създателката на мрежи Delmondo, която се специализира в анализи на Snapchat, твърди, че Facebook е направила запитване до нея през януари за това кои са влиятелните хора в Snapchat и каква е гледаемостта. Двете компании не са сключили бизнес споразумение. Освен това Facebook се е обърнала към известни личности и други топ създатели на съдържание, предлагайки им да използват нейната услуга Live, според Питър Кафка от Re/code.
Въпреки че Snapchat е все още в началото на монетизирането на своите функции Discover и Live, те могат да бъдат привлекателни за потенциалните рекламодатели, защото включват 100% ангажирана аудитория. Същото важи и за видеата във Facebook.
Размяна на кадри
Докато двете компании се опитват да открият правилния модел за монетизация на своите предложения, свързани с дигитално видео, Snapchat успя да привлече един от рекламните експерти на Facebook. Срирам Кришнан, който основа Facebook Audience Network, която поставя Facebook реклами в приложения и мобилни сайтове, които не принадлежат на компанията, наскоро напусна Facebook, за да се присъедини към Snapchat. И това не е единичен случай. Според един от служителите на Facebook в компанията има усещане, че Snapchat е все по-голяма заплаха за гиганта.
Още по темата можете да научите от видеото на Bloomberg