Първото нещо, което купувачите виждат, когато влязат в секцията за мобилни телефони на Bic Camera, седеметажен магазин за електроника в центъра на Токио, е реклама на iPhone 6S, която се простира от касата до тавана. Наблизо има подобни по размери билбордове на Aquos на Sharp и Xperia на Sony. Отсъствието на Samsung е забележимо. Нейният Galaxy S6 се крие в един от ъглите, в непосредствена близост до рядък модел, насочен към пенсионерите.
Една пета от смартфоните, които са продавани в света, са на Samsung, но в третата най-голяма икономика е трудно да намериш нейни устройства. Samsung разполага само с 6% от 36-милионния пазар на смартфони в Япония според IDC. От своя страна, Apple има близо 50%. В глобален план корейската компания все още изпреварва Apple, но в Япония местните марки като Sharp, Fujitsu и Kyocera са особено силни, пише Bloomberg.
Въпреки че Samsung се разраства бързо на пазари като Китай и Индия, тя може да си позволи да бъде малко по-оптимистично настроена към Япония. Е, не чак толкова много. Отчетът на финансовите резултати на компанията, обявен на 28 януари, донесе нова порция лоши новини, включително, че печалбата за тримесечието се е оказала под очакванията на анализаторите. Със забавянето на търсенето на смартфони в глобален план годишната оперативна печалба на подразделението за смартфони на Samsung показа доста по-лоши резултати от тези на бизнеса за чипове за пръв път от 2010 г. и изглежда ще продължи надолу.
Изведнъж обаче Samsung пожела отново да говори за Япония. Страната е “много важен пазар”, коментира Хироюки Цуцими, който оглавява операциите на компанията в страната. Неговият план е да убеди хората, че трябва да си купят смартфоните от серията Galaxy, за да се възползват от умните часовници на Samsung и сетовете за виртуална реалност, които изискват използването на телефон. Но часовниците Gear се свързват безжично със смартфона и са близо, макар и не напълно, до това да бъдат самостоятелни.
Samsung твърди, че ще увеличи повече от два пъти броя на своите бизнес партньори в Япония тази година. Става дума за такива, които предоставят мобилни устройства и аксесоари на избрана група от биотехнологични, автомобилни и други компании. Mitsubishi Estate Home, един от най-големите играчи в сферата на недвижимите имоти, използва Gear VR като инструмент за продажба, позволявайки на потенциалните купувачи да разгледат бъдещите си жилища.
Анализаторът на IDC Мелиса Чау твърди, че въпреки че сделките не могат да навредят на Samsung, в Япония компанията не разполага нито с обема, нито с потенциала за растеж, който значително да засили нейното глобално представяне.
Тримесечната печалба на Samsung достигна 3,24 трлн. вона (2,7 млрд. долара), като същевременно компанията успя да спечели пазарен дял през 2015 г. Но продажбите са скочили само с 0,8% през миналата година, прогнозира Strategy Analytics, така че Samsung ще трябва да работи усилено, за да се разграничи. Компанията обяви, че целта ѝ е до 2020 г. да стане най-големият играч на пазара на устройства с Android в Япония.
Според Нийл Шах, директор проучвания в Counterpoint Technology Market Research, това няма да бъде лесно. Освен Apple, нито една друга чуждестранна компания не е успяла да спечели Япония. В магазина Bic Camera Йошиказу Шинагава, 34-годишен офис служител, разглежда продуктите, но твърди, че не се интересува от Galaxy и което и да било друго устройство на Samsung.
“Като марка Samsung не е известна”, посочва той. “Тя е абсолютно засенчена”.