Всичко е свързано, независимо дали го знаете, или не.
Отвъд умните термостати Nest или фитнес гривните Fitbit за големите технологични компании като Amazon, Google и Microsoft се откриват огромни възможности да помагат на корпоративните си клиенти да се възползват от новата вълна умни устройства, или т.нар. Интернет на нещата (Internet of Things – IoT), пише Business Insider.
Microsoft е убедена, че всичко това е „новото нормално“, твърди директорът на Microsoft Azure IoT Сам Джордж. По думите му компанията разполага с необходимото, за да помогне на бизнеса да стигне дотам.
"Не става дума за еуфория, а за истинска полза“, коментира той. Но има и нещо, което хората все още не са взели под внимание.
Умните устройства стават масово разпространени, поне тези, които следят физически параметри на тялото на потребителя. Хората невинаги оценяват стойността на неща като свързани хладилници, но бизнесът е няколко крачки напред, посочва Джордж. Според него ще отнеме време хората да свикнат с тези нови технологии.
„Смятам, че много хора ги игнорират, защото се плашат от техническите предизвикателства“, твърди още той.
Ето защо Microsoft продава „IoT Suite” - пълна система за свързани устройства, която пренася данните в облака на Azure. Това помага на клиентите си да пресяват огромните обеми от данни, които генерират и в крайна сметка да се възползват от тях.
Така например компанията за асансьори ThyseenKrupp използва Microsoft IoT Suite, за да предотвратява повредите на над 1 млн. асансьори. Фирмата е сложила умни сензори в тях, които следят всичко - скоростта на отваряне и затваряне на вратите до други технически параметри, така че екипът да може да поправя асансьора преди той да се повреди и да спре работа, а не след това.
Возещите се в асансьора едва ли ще забележат нещо подобно. Единственото, което ще знаят, е, че ще има по-малко проблеми с него отпреди.
Това, което е еднакво хубаво и плашещо, е какво ще се случи, когато всички компании започнат да ползват умни устройства – ще се създаде вторичен пазар на данни.
"Смятаме, че данните ще играят важна роля“, твърди Джордж.
Той дори дава пример. Ако една метеорологична компания иска да усъвършенства своите методи за предсказване на дъжд, тя трябва да сравнява дали нейните прогнози съвпадат с реалността. Същевременно има само няколко броя метеорологични станции, които събират данни.
Решението, което компанията открива, е умно, посочва Джордж. Като си партнира с производител на автомобили, тя си набавя данни за какво се ползват чистачките, а по този начин има достъп до истинска златна мина - огромни обеми от материали за проучване.
По същия начин, ако инсталирате един от тези тракери в колата си, застрахователите могат да разберат колко бързо карате и да си набавят други важни статистики, свързани със сигурността. Освен това получават тонове данни и друга информация, включително кога сте в колата и къде обичате да ходите.
Тези данни могат да са особено ценни за много компании и имат потенциала да се превърнат във „вторичен източник на приходи“ за всяка фирма, която яхва вълната. Така ще се създаде огромен пазар за данни.
В момента Microsoft не планира да навлезе сериозно в този бизнес, но Джордж очаква компаниите да започнат да се конкурират и в тази посока.