Откакто се появиха слуховете, че основателят на Alibaba Group Holding се опитва да купи South China Morning Post – емблематичен хонконгски вестник на английски език, Джак Ма е сравняван с основателя на Amazon.com Джеф Безос, интернет магнат, който инвестира нови капитали в стари вестници, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Но сравненията приключват тук. Washington Post, който Безос притежава, спокойно може да отразява политическите събития, докато сделката с издателя SCMP Group ще постави Ма и неговата компания за електронна търговия в деликатна политическа ситуация.
Може би това е целта. Ако е така, Ма трябва да внимава какво си пожелава.
Както South China Morning Post, така и Washington Post, са традиционни вестници, които трудно се конкурират с новия онлайн свят. Но Ма и неговата Alibaba Group Holding, която е купила множество медии в континенталната част на Китай, вероятно няма да купи хонконгския вестник единствено за да съживи тази 112-годишна медия.
Ma и говорителят на Alibaba отказват да коментират дали той самият или фирмата ще поемат контрол над пълния пакет акции на SCMP Group.
По груби сметки местен собственик би означавал китайски контрол върху вестник в един град, който позволява свобода на пресата и не ограничава отразяването на проблемите в континенталната част на Китай.
South China Morning Post е критикувана от време на време за своята пропекинска позиция в част от статиите си. Но в част от големите си материали вестникът засяга теми, които китайските медии нямат позволение да обсъждат. Миналата година, когато протестиращите блокираха главни улици в Хонконг, призовавайки за демокрация, SCMP работеше с пълна сила. Значителен дял от нейните ресурси по това време отиде за покриване на протестите, които призоваваха за по-свободни и справедливи избори.
През юни миналата година вестникът създаде голям мултимедиен проект, за да отбележи 25-годишнината от репресиите на площад „Тиенанмън“ в Пекин. Освен това вестникът редовно пише за нарушаването на човешките права в Китай.
Подобни статии трудно биха помогнали на Джак Ма да удовлетвори Пекин, твърдят ръководители на китайски медии. Правителството в страната няма да спре SCMP, докато Хонконг оперира под нейните закони. Но може да вгорчи живота на Ма, който може да бъде принуден да следва пропагандната линия на Комунистическата партия. А тя е малко вероятно да толерира подобни текстове във вестник, който е собственост на местен бизнесмен.
През последните години Alibaba, нейните филиали и Ма инвестираха в социалната мрежа Weibo, видео платформата Youku Tudou, технологичния блог Huxiu и бизнес вестника China Business News. Тези сделки дадоха повече място, в което търговците, с които работи Alibaba, да се рекламират.
В сравнение със своите най-големи конкуренти Alibaba не разполагаше с медийни ресурси. Tencent Holdings има голям новинарски портал, популярен сайт за видео съдържание и притежава популярното мобилно приложение WeChat. Baidu разполага с най-голямата търсачка в Китай. На един пазар, на който битките в сферата на връзките с обществеността могат да станат големи и не особено красиви, е важно да разполагаш със собствена медийна платформа.
Въпреки че Alibaba може да не се меси в ежедневните дейности на медията, един от редакторите в новинарска организация, в която Alibaba вече е инвестирала твърди: „Има напрежение. Можете да го усетите“. Той добавя също, че е проблем, когато организацията пише за конкурентите на Alibaba.
South China Morning Post е различен. Той се чете от хонконгския елит, който говори английски, както и от читатели от целия свят, които се интересуват от Пекин и Китай като цяло. Каквото и да се случи в китайския медиен свят, то често си остава в Китай. Но това, което Джак Ма може да направи с вестника, ще бъде наблюдавано внимателно от англоезичния свят, който има различни стандарти за свободата на печата.
През 2013 г. репортерка от SCMP се извини на Ма и напусна вестника, след като основателят на Alibaba се оплака, че журналистката не го е цитирала правилно във връзка с коментар за репресиите на площад „Тиенанмън“.
Купуването на медии от страна на Alibaba озадачи множество представители на медиите в страната. Само преди четири години Ма заяви пред репортер, че не се интересува от притежаването на собствена медия като цяло, защото медиите са свързани с политиката, твърди журналистът.
В скорошно интервю за пекински вестник основателят на Alibaba заяви, че отношенията между правителството и бизнеса са деликатни в Китай, защото правителството притежава голяма власт.
„Правителството и бизнесът трябва да се уважават“, коментира той.