IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Завръщането на добрата стара иновативна Nokia

Само след няколко дни компанията официално ще представи камерата си за виртуална реалност Nokia Ozo

11:56 | 31.07.15 г.
<p>
	<em>Снимка: Nokia.com</em></p>

Снимка: Nokia.com

Малко след като Microsoft отписа цялата стойност на бизнеса с мобилни телефони, който придоби от Nokia, финландската компания неочаквано се завърна с иновативен продукт за потребителите, коментира BloombergView.

Nokia Ozo, сфера с камери, стърчащи от нея, е освежаващо странна. Тя е представяна като „първата в търговската мрежа камера за виртуална реалност (VR), проектирана и направена за създателите на професионално съдържание и първата в планираното портфолио от цифрови мултимедийни решения“. Nokia – или която и да е друга компания, никога не е правила нещо подобно. А това е проектирано и създадено във Финландия.

Развитието е интригуващо и потенциално важно. Финландия дори може да си възвърне технологичния шампион, ако Nokia успее да се наложи на новия пазар на виртуалната реалност.

Под управлението на главния изпълнителен директор Раджив Сури Nokia изглеждаше стабилна, но скучна. Тя премина през дългоочакваното придобиване на Alcatel-Lucent. Това заздрави позицията ѝ на водещ доставчик на оборудване за телекомуникационни мрежи, но това не е особено видима индустрия. Без значение колко добре се представя компанията, мрежовото оборудване няма да върне Nokia на позицията ѝ на икономически лидер във Финландия.

Планът на компанията да продаде бизнеса си с картографиране, Here, най-вероятно на консорциум от германски автомобилни производители, за по-малка сума от инвестицията на Nokia показва липсата на амбиция към друг потребителски пазар.

Компанията представи малък таблет с Android, който поразително много прилича на iPod Mini, а главният изпълнителен директор Сури наскоро подсказа, че Nokia ще се върне на пазара на мобилни телефони, като предостави търговската си марка на свои партньори. Но това е слаб спомен за славните дни на Nokia, когато тя разработваше изцяло нови продукти с функции, които другите се стараеха да имитират (като например първата игра и първия интернет браузър в мобилен телефон).

Не трябва да забравяме, че компания, наречена Nokia, се справя добре и в момента се развива“, каза финландският министър-председател Юха Сипила по време на пресконференция по повод затварянето на завода за производство на мобилни телефони на Nokia от Microsoft. Това беше неволна лека похвала: публиката на Сипила явно се нуждаеше от напомняне, че Nokia е все още жива.

И наистина, камерата за виртуална реалност Ozo не е продукт, който много хора биха се втурнали да купуват, когато се появи на пазара в края на годината. Нужни са очила за виртуална реалност, за да могат да се видят филмите, направени с Ozo, а те все още не са особено разпространени. Но вселената от нови продукти около виртуалната реалност тепърва се заражда.

Повечето компании, които работят в сферата, обаче все още са непознати за хората извън екосистемата на виртуална реалност, защото компаниите обикновено са стартъпи. Само производителите на очила за виртуална реалност – Samsung, HTC, Sony, Oculus на Facebook, са широко познати. Неизвестните имена може да се окажат най-големият проблем на пазара, който, заедно с пазара на добавената реалност (например Google Glass), ще възлиза на 150 млрд. долара до 2020 г., твърди инвестиционната компания Digi-Capital.

Някои гиганти инвестират в производството на оборудване, нужно за изживяване на виртуалната реалност, но нито една от тях не се фокусира върху предлагането на съдържание или улесняването на снимането му. В резултат Samsung предлага само няколкостотин VR преживявания на първите потребители на продукта си Gear VR, а съдържанието на Oculus Share включва по-малко от 1000 игри и филми. Големите производители на игри ще адаптират най-популярните си продукти за виртуална реалност, разбира се, но засега просто липсва достатъчно съдържание на пазара.

VR филмите в момента трябва да бъдат съединявани от кадри, направени от различни ъгли, а някои компании, като Kolor, придобита от производителя на камери GoPro, са разработили софтуер за това, но те все още са сравнително малки. Стартъп от Силициевата долина, нарече Jaunt, е създал VR камера, но се фокусира върху създаването на съдържание, а не върху продажба на оборудването, и е се е договорила с Nokia да използва и подкрепя Nokia Ozo.

С други думи Nokia е първият голям участник, който подхожда към пазара на виртуалната реалност от друг ъгъл за разлика от Facebook, Samsung, Sony и HTC. Тя е създала средство за професионалистите и напредналите любители, с което те могат да създават VR съдържание.

Този вид нелинейно мислене захранваше възхода на Nokia през 90-те и я пренесе в новия век като най-голямата компания в Европа по пазарна стойност. Виртуалната и добавената реалности са дори по-млада технология, отколкото мобилните телефони бяха през 90-те. Ако изпълни обещанието си, тя може да се отрази негативно или да промени няколко големи индустрии, включително киното, видео игрите и телевизията. Дори смартфоните може един ден да бъдат заменени от устройства за виртуална реалност.

Желанието на финландската компания да бъде част от тази нова вълна на иновации показва неочаквана визия и смелост. Дори ако Nokia не успее, тя заслужава похвала за опита си да спечели точки за Европа в игра, в която досега изглежда печелиха само американски и азиатски компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още