В сряда пакетът от реформи на Европейския съюз (ЕС) в областта на далекосъобщенията, с които се гарантират свободен достъп до интернет и се премахват таксите за роуминг, се приближи с още една стъпка до успеха, след като Съветът на ЕС одобри споразумение с Европейския парламент (ЕП), съобщи POLITICO.
Текстът беше одобрен от Комисията на постоянните представители на 28-те страни членки на ЕС и ще бъде предложен за гласуване в парламента по-късно през годината, вероятно през септември или октомври.
Но докато всички страни на политическия спектър и заинтересованите групи се успокоиха, че след почти две години най-накрая се стигна до сделка, все още има опасения за възможността от частично приложение и липсата на яснота по ключови елементи.
„Текстът на много места не е ясен, което създава риск, че вратичките ще бъдат използвани от адвокатите на големите компании, за да прокарват интересите им", казва Мариете Шаке, депутат от Нидерландия в ЕП и част от Алианса на либералите и демократите за Европа.
По отношение на роуминга няма изненади, въпреки че телекомите не са особено щастливи.
След преходния период, при който цените ще бъдат ограничени, ще има пълно премахване на таксите след 15 юни 2017 г. Ако цените на едро са по-високи от тези на дребно, телекомуникационните компании ще могат да представят случая си пред националните регулатори, за да получат разрешение за компенсация.
Ситауцията с реформите за неутралното интернет пространство, които гарантират свободен достъп до интернет на всички европейци и изискват целият интернет трафик да бъде третиран еднакво, е малко по-сложна.
Защитниците на дигиталните права, които не бяха съгласни с предишните версии, сега приемат финалния текст. Според тях преговарящите в парламента са взели под внимание повечето от предишните им опасения.
„Парламентът изглежда е направил това, за което го призовавахме от известно време, а именно да се постигне някаква последователност в текста“, казва изпълнителният директор на European Digital Rights Джо МакНами.
„Ако прочетете текста, основните принципи на неутрално интернет пространство са спазени“, казва Естел Масе, политически анализатор в Access, група, подкрепяща неутралното интернет пространство. „Няма възможност за бавна или бърза писта“.
В някои аспекти новите правила на ЕС наистина ще бъдат по-твърди от наложените от Федералната комисия по комуникациите в САЩ по-рано през годината.
Финалният текст на ЕС предвижда по-строги правила за някои специални услуги. Електронното здравеопазване, например, може да изисква по-добро качество или по-голяма скорост на интернет достъпа.
Правилата позволяват на доставчиците на интернет услуги да управляват този тип трафик по различен начин, но само ако това е необходимо за успешното функциониране на услугите и не се използва да се заобикалят правилата, които не допускат дискриминационно отношение.
Според някои експерти същите части от американските закони са твърде неясно формулирани.
Както МакНами, така и Масе обаче изразяват неодобрението си към регулациите, които не решават въпроса с т.нар. услуга за безплатни данни (zero-rating), при която операторът предлага безплатни данни за конкретна услуга, например собствена услуга за стрийминг на видео по заявка, но не и на конкурентите си.
Някои евродепутати също не са доволни, че са загубили битката със забраната на безплатните данни.
„Все още предстои да гласуваме текста и това може да бъде коригирано. Така че последната дума [по пакета от реформи] все още не е казана”, казва Шаке.
Услугата с безплатни данни в момента е забранена в две страни от ЕС – Нидерландия и Словения.
Дали тези страни ще успеят да задържат тази забрана е съмнително. Пилар дел Кастийо, докладчикът на европарламента по пакета с реформи, заяви, че законите можеи да останат.
Но според източник на Латвия, която председателстваше Съвета преди Люксембург да поеме поста на 1 юли, законите ще трябва да преминат през гратисен период.
Объркването вероятно ще продължи известно време.
„Твърде рано е да определим какво ще бъде крайното въздействие и какво пространство за национално тълкуване ще има“, казва Шаке. „Само след като приключи целият кръг и е минало и последното гласуване, можем наистина да знаем дали това ще се отрази на Нидерландия и Словения“.
Както Access, така и European Digital Rights изразиха опасения за възможността от частично прилагане на правилата, като силата на неутралното интернет пространство ще зависи от желанието на националните регулатори да прилагат изискванията.
И привържениците на неутралното интернет пространство, и телекомите са съгласни по този въпрос.
В телекомуникационния сектор има и опасения, че определени регулаторни органи, като тези в Нидерландия, ще бъдат по-строги в сравнение с тези в Обединеното кралство например.