До момента подобни инициативи не са генерирали приходи, които се приближават дори малко до това, което Facebook изкарва от реклами. Line, WeChat и корейската KakaoTalk събират по 1,50 до 3 долара месечно от всеки активен потребител, посочва анализаторът на RBC Capital Markets Марк Махейни. Това е по-малко от една трета от месечните приходи на Facebook от потребител за 2014 г. - 9,45 долара.
През март, когато Facebook отвори Messenger за външни разработчици, тя добави и функция, която позволява на потребителите да следят поръчките си от онлайн търговци на дребно, като Zulily и Everlane. Засега тя обаче не генерира приходи.
Ръководителят на Messenger Дейвид Маркъс заяви, че Facebook разбира предизвикателството и трябва да “надскочи” азиатските чат приложения.
“В момента не печелим от Messenger”, коментира той. “Но се надяваме, че с времето ще открием наистина добър бизнес модел за него, такъв, който е много устойчив”.
Със сигурност Facebook не е напът да изчезне. Нейните 1,44 млрд. потребители посещават социалната мрежа поне веднъж месечно. Платформата има десетки милиони нови потребители всеки месец, а голяма част от тях са от развиващите се страни, които гледат на Facebook като на “интернет”.
Като цяло Facebook потребителите вече споделят по-малко. Приблизително 42 на сто от тях са публикували статуси или коментари в социалната мрежа през първото тримесечие. Това е доста под резултата от 69% през първото тримесечие на 2013 г., сочат данни от проучване на GlobalWebIndex.
“Възходът на Messenger, WhatsApp и други прави поведението в “традиционните” мрежи по-пасивно”, твърди Джейсън Мендър от GlobalWebIndex. “Ние не напускаме сайтове като Facebook, но ги използваме за по-малко неща”.
Маркъс твърди, че начинът на използване на социалните мрежи се променя, но броят на потребителите на Facebook и времето, което те прекарват в платформата, се увеличава.
Някои потребители експериментират с чат приложенията, като създават хибридна форма на комуникация. В училището Burbank High School в Сакраменто, Калифорния, учителите използват WhatsApp, за да помагат на неанглоговорящите ученици да научат езика. Повечето деца вече ползват приложението, ето защо учителите са създали групов чат. Преподавателите задават ежедневно въпрос на английски в групата, а до сутринта учениците трябва да са отговорили.