Instant articles са новата услуга на Facebook, която социалната мрежа обяви на 12 май, в партньорство с девет фирми, сред които New York Times, Guardian и National Geographic. Потребителите на Facebook ще могат да четат статии от тези издания, без да напускат социалната мрежа, защото тя ще публикува целите статии, а не просто линковете, които да водят читателите до оригиналното място в сайтовете на медиите.
В замяна пък медиите ще могат да предлагат реклама, която ще се появява до статиите им, и ще запазят целите приходи от нея или ще позволят на Facebook да продава рекламна площ с отстъпка от 30 на сто.
Това зараждащо се партньорство е доказателство за нарастващото влияние на Facebook в медийния бизнес, пише в свой анализ The Economist. Печатните и онлайн медиите станаха зависими от социалната мрежа, която препраща читатели към тях. Поправки в алгоритъма на Facebook обаче могат да променят доста значително и драматично трафика към сайтовете. Около 15% от трафика на New York Times идва от Facebook, при някои новинарски сайтове този дял е над 50%. Новинарските фирми вече си култивират легиони от фенове във Facebook. Чрез това партньорство издателите успяват да достигнат до нови аудитории, докато Facebook ще предотврати отклоняването на своите потребители и може да предложи повече реклама.
Но това приятелство не е без усложнения. Facebook се превърна вече в Голиат със своите 1,4 млрд. потребители и контролира около 9% от онлайн рекламата в глобален аспект. Вестниците сега рискуват да дадат още по-голяма власт на социалната мрежа, като накарат младите потребители на Facebook да смятат, че могат да получат всичко, от което имат нужда, наведнъж. Така може да намалят привлекателността на собствените си сайтове. Има редица примери за компании, които заложиха целия си бизнес на Facebook и се провалиха. Да вземем за пример Zynga, онлайн гейминг компания, която процъфтяваше, докато Facebook не промени честотата, с която потребителите ѝ виждаха известия от приятелите си, които се хвалят чрез тях с постиженията си.
Напоследък новинарските компании се опитаха да поемат по по-аналитичен път към своя онлайн бизнес. Някои от тях наемат екипи от специалисти по данни или използват услугите на компании за анализ на трафика като ChartBeat, за да им помогнат да проследяват в реално време откъде идват читателите. В същото време обаче има опасност да обръщат твърде голямо внимание на броя на посетителите от социалната мрежа, за сметка на времето, което хората прекарват в сайтовете, казва медийният предприемач Гордън Кровиц.
Но и други компании ще последват примера на Facebook. „Изведнъж се появи голяма конкуренция сред социалните мрежи за първокачествено съдържание“, твърди Едуард Ръсел, шеф на отдел „Иновации“ в медийната компания Dow Jones. По-рано през годината услугата за кратки съобщения Snapchat, започна да предлага на потребителите си новини от подбрана група свои партньори. Пол Зуилънбърг от Boston Consulting Group предрича, че някои социални мрежи, сред които Facebook, ще започнат да плащат на издателите, за да получават тяхно съдържание.
Това може да свие уязвимостта на компаниите към постоянните промени в алгоритмите на дадена социална мрежа. Все пак обаче най-големият риск на издателите е социалните мрежи да продължат да трансформират себе си в посоката на съвременен вестник, създавайки съдържание, ангажирайки потребителите и продавайки вниманието им на рекламодатели.