Популярната услуга за музикален стрийминг Spotify се очаква скоро да обяви новия си кръг на финансиране, в рамките на който очаква да набере 400 млн. долара от инвеститори, което ще я оцени на 8,4 млрд. долара.
Това ще изстреля шведската компания в редиците на най-високо оценените частни технологични компании в света, редом с имена като Square, Dropbox и Airbnb, пише Wired.
Огромният кръг на финансиране и изключително високата пазарна оценка са изненадващи. Въпреки че Spotify е много популярна сред музикалните фенове, тя беше непечеливша до 2013 г., при условие, че последното ѝ финансиране е частно. И въпреки че компанията плаща голяма част от приходите си на звукозаписните компании, музикалната инудстрия, особено изпълнителите, продължават да са недоволни от средствата, които изкарват от платформата.
Отвъд финансовите въпроси, Spotify се сблъсква със силна конкуренция на пазара на стрийминг услуги. Планираното от Apple възобновяване на Beats означава, че Spotify ще има нов, добре подкрепен конкурент, който вече е достигнал до телефоните на милиони потребители.
Независимо от това стриймингът продължава да се смята за бъдещето на звукозаписната индустрия и инвеститорите са готови да се обзаложат, че Spotify ще играе централна роля в това бъдеще. Ако услугата успее да запази популярността си сред потребители и успее да надвие Beats, тя може да достигне изключително висока оценка.
Някой трябва да спечели битката за музикалния стрийминг. А победата ще му донесе милиарди.
Не е лесно да си Spotify
В сегашния си вид Spotify генерира приходи от повече от 15 млн. потребители, които плащат за премиум абонаменти. Допълнителни средства идват и от рекламодателите, които плащат, за да достигнат до 60-те млн. потребители, които предпочитат безплатната версия на услугата, включваща реклами. Но дори с повече от 1 млрд. долара приходи за 2013 г. Spotify губи милиони. В сравнение с други старт-ъп компании растежът на маржа на печалбата ѝ остава малък, твърдят анализаторите. От своя страна говорителят на фирмата отказва да коментира слуховете за новия кръг на финансиране.
Бизнес моделът на Spotify не е лесно мащабируем. За повечето стартиращи компании присъединяването на повече потребители към мрежата означава, че услугата става по-ефективна и разходите се понижават. Но за Spotify по-големият брой потребители означава скок на разходите. Фирмата плаща лицензионни такси на звукозаписните компании и издателите на музика за всяка изпълнена песен. Това означава, че повечето потребители водят до по-големи такси. Spotify разкри, че дава 70% от приходите си за отчисления на лейбъли, издатели и дистрибутори.
Нещо повече, продуктът на Spotify далеч не е уникален. Пазарът на стрийминг услуги е пренаселен с играчи като Pandora, iHeartRadio и Rhapsody, както и с други подобни на радиото алтернативи. Наскоро рапърът Джей-Зи пусна своя стрийминг услуга, наречена Tidal. Придобиването на Beats Music от Apple миналата година означава, че Spotify ще има нов конкурент с огромно финансиране зад гърба си. Освен това Google и Amazon също се нареждат на опашката за музикалния стрийминг.