Целта е да се „вдигне летвата за присъединяване, така че само търговци на качествени продукти и услуги ще бъдат допуснати до платформата Tmall”, коментира Джеф Дзан, ръководител ритейл платформи в Alibaba.
Анализаторите и брандовете твърдят, че новите правила могат да бъдат голяма стъпка към намаляването на фалшификатите, както и на продажбата на автентични продукти на безценица, без разрешението на търговската марка. Последното може да навреди много на имиджа на брандовете и да навреди на маркетинговите им стратегии.
Категориите, в които Alibaba е въвела най-много ограничения, са тези, в които според анализаторите най-често се продават фалшификати.
Насоките са „логична стъпка напред, за да се защитят потребителите и носителите на права от търговците, които продават фалшиви стоки в Tmall”, посочва Боб Барчиеси, президент на Международната коалиция срещу фалшифицирането, която представлява различни марки – от Calvin Klein до Apple.
Alibaba твърди, че наказанията за продавачите на фалшификати в Tmall варират от делистване на магазините им до изземване на депозити или уведомяване на властите. Търговците на фалшиви стоки в Taobao също са изправени пред строги наказания.
Компанията твърди, че харчи повече от 16 млн. долара годишно, за да се бори с фалшификатите. Тя има 2300 служители и 5400 доброволци, които са заети с мониторинга на платформите ѝ и следят за измами.
Китайската държавна администрация на промишлеността и търговията (SAIC) твърди, че е открила фалшифи и нискокачествени продукти в Tmall и в други онлайн магазини по време на Singles Day (11 ноември) – изключително популярен ден за онлайн пазаруване в азиатската страна.
През януари SAIC обвини в доклад Alibaba, че не успява да се справи с продажбата на фалшиви стоки, нито с подкупите и другите незаконни дейности. От своя страна Alibaba твърди, че работи в тясно сътрудничество с регулаторите.
Миналия месец Credit Suisse предупреди, че ограничаването на търговците може да намали броя на покупките на Tmall и да засегне приходите на Alibaba в краткосрочен план, но нейният бизнес в крайна сметка би трябвало да спечели, ако се залага на продукти с добро качество. Alibaba отказва да коментира прогнозите на анализаторите.
Strategic IP Information, компания, която марките наемат, за да следи сайтовете за електронна търговия за фалшификати, твърди, че между 5% и 10% от продуктите, които е проверила в Tmall са подозрителни. Фирмата в момента работи с повече от 250 бранда.
Alibaba твърди, че тази прогноза е „необоснована и изцяло спекулативна“. Въпреки това компанията отказва да разкрие собствените си данни.
Новите насоки едва ли ще успеят да помогнат за премахването на всички фалшификати и проблемни стоки от Tmall, твърдят анализаторите. Огромният мащаб на сивия пазар и присъствието на такива продукти в платформата прави задачата още по-трудна, допълва Ема Ли, изследовател от базираната в Ню Йорк компания L2 Inc.