Китай затяга контрола върху слабо регулирания свят на китайската онлайн търговия – процъфтяващ сектор, който създаде гиганти като Alibaba Group Holding, но и си навлече доста критики за проблемите с некачествените стоки, фалшификатите и съмнителните бизнес практики, пише Wall Street Journal.
Усилията вероятно ще увеличат натиска върху Alibaba и други компании, но също така може да доведат до изясняване на правилата за индустрията, която Пекин иска да развива. Общите разходи в Китай за онлайн покупки през 2014 г. достигнаха 427 млрд. долара, а до 2018 г. Се очаква да нараснат до повече от 1 трлн. долара според оценката на eMarketer.
Министерството на търговията заяви, че иска да ограничи повишаването на доверието към нелоялните търговци, които фалшифицират трансакции и отзиви от потребители.
Като част от по-голям проектозакон, министерството иска операторите на платформи за онлайн търговия да забранят фирмите, които фалшифицират рейтингите на доверие. Освен това властите искат да се въведат глоби до 500 хил. юана (80 хил. долара) за неизпълнение на задължението за предоставяне на необходимата информация за неетични практики.
През последните няколко месеца китайските регулатори критикуват компаниите за електронна търговия за това, че не се борят достатъчно ефективно с продажбата на фалшификати и с другите прояви на неетично поведение.
Отделно до края на годината Пекин вероятно ще представи проектозакон, уреждащ онлайн търговията, посочват властите.
Alibaba заяви, че е предприела мерки за повишаване на качеството на своите онлайн платформи за търговия. През март тя въведе правила, които определят кой може да продава в Tmall, нейната платформа за пазаруване, използвана предимно от големи марки.
Ходовете на правителството могат да се окажат тежест за компании като Alibaba. Нейният сайт Taobao свързва повече от 8 млн. търговци с онлайн потребителите, а новите правила могат да я принудят да увеличи усилията си в мониторинга. Същевременно тези действия ще помогнат на китайския пазар за онлайн търговия да стане по-устойчив, твърди Елинор Лънг, базиран в Хонконг анализатор на CLSA.
"Трябва да преминете през този процес преди да имате истинско пазарно потребление в Китай. Никой не може да го избегне, дори и Alibaba”, допълва тя.
Говорителят на Alibaba заяви, че компанията спазва законовите и подзаконовите актове в Китай и „подкрепя инициативите на правителството за насърчаване на здравословното развитие на индустрията за онлайн търговия в Китай“.
От март Alibaba позволява само на официални брандове и техните оторизирани търговци да отварят магазини в популярните категории на сайта Tmall. Правилата засягат козметиката, обувките и чантите, дрехите и спортните стоки.
Alibaba пусна списък с повече от 5000 марки, които са повторно одобрени за работа с Tmall. Освен това компанията настоява търговците на някои категории стоки за бита да докажат, че са упълномощени да продават маркови продукти.