Бившият председател на FTC Уилям Ковачич заяви, след като разследването приключи, че законодателният натиск също може да повлияе на процеса, а дори и на резултата от него.
"Ако искат, може да си на изслушване всяка седмица“, коментира той по адрес на Конгреса. „Те могат да те извадят от бюджета си. Могат да направят живота ти ужасен“.
Андрес Лернър, изпълнителен вицепрезидент на консултантската фирма Compass Lexecon, който работи на страната на Google по време на разследването на FTC, заяви, че сегашното разследване срещу компанията в Европа може да завърши по друг начин, защото Google има по-голям пазарен дял в Европейския съюз.
Но въпросът е дали политическото влияние може да повлияе на разследванията на Федералната комисия по търговия? „Не казвам, че няма да се случи“, коментира Лернър.
В публично изявление по въпроса за разследването на Google FTC заяви, че иска да види фактите, доказващи твърдението, че решенията ѝ са управлявани политически.
За разлика от това при разследването на FTC срещу базираният в САЩ производител на фитинги McWane агенцията не успява да си набави преки доказателства за фиксиране на цените. Вместо това разчита предимно на показания за неправомерни действия, включително телефонни разговори между конкурентни фирми.
„Това ми напомня за случай, в който моя приятелка ми каза: „Господи, знаеш ли, съпругът ми продължава да се прибира всяка петъчна вечер с червило на яката и мирише на парфюм“, коментира комисарят на FTC Джули Брил по време на изслушване пред съда през 2013 г. „Знаете ли, след 13-ия път трябва да разбереш, че нещо се случва“.
Така че разследването на Google от FTC може да не е повлияно политически. И може би подкрепата за сливането на авиокомпаниите, включително писмо от бивш висш служител на Белия дом, не е повлияло на DoJ.
Но след 13-ия път този външен натиск подсказва, че полъхът на политическото влияние върху регулаторите става все по-труден за игнориране.