Усилията на технологичната индустрия в усъвършенстването на доставките до крайния клиент са добре известни. Онлайн търговците са обсебени от идеята да намират нови и нови начини за по-бързо, лесно и евтино доставяне на стоките си до вратата на потребителя. Но какво се случва с предметите, които всеки от нас иска да изпрати на свой познат, колега или клиент?
Базираната във Сан Франциско стартъп компания Shyp вярва, че част от наученото от големите компании може да промени начина, по който изпращаме и получаваме колети завинаги. От фирмата искат да позволят на обикновения човек да разполага с част от логистичната мощ на големи компания като Amazon.
Услугата, която Shyp предлага е изключително лесна за разбиране, поне в частта, която засяга потребителите. Сваляте мобилно приложение от интернет, снимате предмета, който желаете да изпратите, въвеждате адреса на получателя, и готово. Не се нуждаете от кашони, амбалажна хартия или найлон с балончета. Не ви трябва дори кантар, както и да избирате тарифата на коя куриерска компания е по-изгодна. Куриер на Shyp пристига при вас до 20 минути от подаването на заявката и взима въпросния предмет. Това е всичко.
Разбира се, пътят на предмета до крайната му дестинация едва сега започва. Според мнозина в идеята на Shyp има една основна въпросителна: дали компанията ще успее да извлече дивиденти от дейността си. Подобно на много други прохождащи компании, които синхронизират мобилно приложение с дадена услуга, и тук става въпрос за поверяване на мръсната и досадна работа на някой друг. Проблемът е, че това означава впрягането на солиден човешки ресурс, което пък води до увеличаване на разходите. Хората са скъпи, а физическите ограничения в преместването на предмети трудно могат да се виртуализират.
Въпреки това, съоснователят и изпълнителен директор на Shyp – Кевин Гибън – вярва, че компанията развива модел, който може да отговори на всички изисквания на клиентите и въпреки това, да бъде печеливш. Ако бизнес моделът проработи, смята Гибън, Shyp ще бъде изправена пред нова ниша, която още не е разработена. “Опитваме се да предложим логистичната сила на Amazon на всеки обикновен човек,” казва той.
Износ на експертиза
Според Гибсън услугата, която компанията му предлага, много прилича на тази на Kayak – сайт, който открива най-добрите цени на самолетни билети – само че за логистика, комбинирана с част от предлаганото от Uber (таксиметрови услуги).
След като куриерът идва и взима пратката ви, тя попада в разпределителния център на Shyp, където се претегля и опакова за път. Компанията открива най-евтиния начин да изпрати пакета до неговата дестинация, без значение от компанията, която ще изпълни поръчката.
“В зависимост от това какъв предмет пращате, опаковането му може да се превърне в сложна задача. Иначе казано, няма да знаете как да го опаковате,” казва Гибън. Според него много от хората, които се занимават с опаковането на пратките в Shyp, са посветени в изкуството по транспортирането на стоки, което е и най-сложната задача в процеса, тъй като е свързана с местенето на ценни и чупливи предмети с нестандартна форма и размер. Гибън се хвали, че компанията му вече има много клиенти – малки компании, които разчитат на услугите на Shyp, вместо да основат свой собствен логистичен отдел, тъй като им излиза по-евтино. Това означава, че клиентите не само могат да поверят труда по опаковането и изпращането на пратката на Shyp, но и да се възползват от експертизата на компанията.
Пратките идват в разпределителния център на компанията в брандирани найлонови пликове с QR код, или просто със залепен QR код на самите предмети. С тяхна помощ логистиците следят преминаването на пратките през целия процес, използвайки нищо повече от таблет с инсталирано приложение. Най-интересната, както и най-голямата машина в центъра на Shyp, се захранва с картон, от който тя произвежда поръчкови кутии, които отговарят напълно на размера на съответния предмет. По този начин Shyp оптимизира разходите си и не се налага да пълни празното пространство в кашоните с амбалажен материал, както прави Amazon например.
Игра с маржовете
Преди около 10 години Гибън за пръв път се сблъсква с предприемачеството, когато купува евтини стоки, след което ги продава с надценка в eBay. Тогава той изпитва известни трудности с изпращането на продадените артикули, което го вдъхновява да създаде Shyp. Отново тогава Гибън се учи да печели от разликата между цената, която той е готов да плати за дадена стока и цената, която други са готови да платят за същата.
Тъй като компанията борави с толкова много пакети, Гибън казва, че Shyp е способна да получи значителни отстъпки от големите куриерски фирми. Те също имат полза от подобно сътрудничество, тъй като групирането на пратките спестява излишното разхождане на шофьорите и намалява разходите. “За тях е много по-евтино просто да дойдат тук,” казва Гибън. Междувременно става ясно, че Shyp таксува клиентите с най-евтината възможна цена, която те са съгласни да платят, което в крайна сметка е повече, отколкото самите куриери искат. Разликата се задържа от Shyp. “Стига да имаш достатъчно голям обем от работа, можеш да си играеш с маржовете,” казва Гибън.
В момента Shyp работи единствено в Сан Франциско, но идеята на компанията е да отвори център в Ню Йорк в началото на октомври. “Положението само ще става по-добро,” казва Гибън.
Нови възможности
Куриерските услуги в градски условия са се доказали през годините като скъпо предизвикателство дори за най-богатите компании – Amazon, Google и еBay, тъй като разходите са много високи. Това прави перспективата, че Shyp може да постигне устойчив растеж, да изглежда още по-несигурна. Shyp начислява допълнителни 5 долара, с които клиентът си плаща за самата услуга по транспортирането. От компанията споделят, че тези пари отиват за заплатите на самите куриери.
Повече от две трети от тези куриери в Сан Франциско използват велосипеди, а останалите работят с личните си автомобили и ванове, което намалява режийните разходи на компанията. Стратегията на Shyp е да започне в града, плащайки на куриерите на час, след което, когато работата се увеличи, да премине към друг модел със заплащане за всеки отделен пакет. От компанията споделят, че графиците на куриерите са лесно предвидими и могат да бъдат планирани предварително, тъй като повечето заявки пристигат в системата на Shyp в нормалните часове на работния ден.
Компанията обмисля да позиционира ванове на определени места в града, които ще играят ролята на посредници между велосипедистите и разпределителния център.
Подобни съкращения на разходите са възможни единствено, защото Shyp е концентрирала усилията си в приемането, а не в самото доставяне на пратките. Единственият въпрос е дали компанията ще се радва на голямо търсене на услугата си. Дали отиването до пощата или опаковането на пратката със собствени усилия е толкова досадно и уморително, че да платиш на някого да го свърши вместо теб?
Вероятно отговорът е отрицателен. По-интересното обаче е, че Shyp ще разкрие пълния си потенциал, когато набере инерция. Така например, през миналата седмица Dropbox осигури на професионалните си абонати 1 терабайт празно пространство за същата цена, която те плащаха от години за 10 пъти по-скромна услуга. Много е вероятно голяма част от потребителите дори да не се доближат до използването на пълния капацитет, но същият отваря нови възможности за вдъхновение: “След като разполагам с толкова празно пространство, трябва да измисля какво да правя с него?”
Гибън вярва, че много хора използват безплатни обяви, за да продадат нещо лично, защото смятат, че процесът по изпращането на стоката в друг град или отдалечен квартал е твърде сложно. Според него в бъдеще е възможно Shyp да се занимава и с връщане на стоки от недоволни клиенти на големи търговски мрежи. Просто сканирате QR кода и след няколко часа на вратата ви се появява куриер на компанията, който се заема с останалото.
“Смятам, че услугите ни ще отворят пазара неимоверно,” завършва Гибън.
Логистичната мощ на Amazon, но за обикновени хора
Стартъп компанията Shyp е готова да свърши мръсната работа по изпращането на предмети вместо вас само за 5 долара
11:09 | 11.10.14 г.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Пенсионна система под натиск: Германия създава пенсионни сметки за деца
-
ФНИБ е погасило предсрочно 8,5 млн. лева от главницата по заем от Пощенска банка
-
Въглищата ще се борят с растящата конкуренция на ВЕИ, газ и ядрените централи
-
Биткойнът се готви да посрещне четвъртото в историята си годишно поевтиняване
-
Oracle оглавява вълната от наеми на центрове за данни на стойност 500 млрд. долара
-
Уолър от Фед иска по-ниски лихви, но без да се бърза
-
Изненадващо управляващите вкараха Бюджет 2026 в парламента, ПП-ДБ обяви протест
-
САЩ за първи път намекват за военен отговор, ако Русия отново атакува Украйна
-
Частен имот за 100 млн. евро се появи на площадката за нови блокове в АЕЦ "Козлодуй"
-
Как Германия събори един от основните стълбове на климатичната политика на ЕС
-
Disney и Джеймс Камерън са съдени за нарушаване на авторските права върху „Аватар“
-
Евтиният петрол натисна акциите на енергийните гиганти на Wall Street, Tesla записа рекорд
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
България е получила близо 70 млрд. лв. безвъзмездно финансиране за 35 години
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
ЕС обмисля да отложи с пет години забраната за двигатели с вътрешно горене при новите коли
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
-
САЩ и Европа ще защитят Украйна, СБУ подгони Черноморския флот и в новото му убежище
-
Германия вече не иска партньорство, а защита от по-евтините и все по-добри китайски конкуренти
-
КФН е наредила на "ДаллБогг Живот и здраве" да вдигне цените на "Гражданска отговорност"
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
България е получила близо 70 млрд. лв. безвъзмездно финансиране за 35 години
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
Коментари
Финанси виж още
-
ФНИБ е погасило предсрочно 8,5 млн. лева от главницата по заем от Пощенска банка
-
Биткойнът се готви да посрещне четвъртото в историята си годишно поевтиняване
1 -
Уолър от Фед иска по-ниски лихви, но без да се бърза
-
Охлаждането на британската инфлация тласна индекса FTSE 100 нагоре
-
SOFIX отново се върна към растеж в сряда, а БФБ затвори с близо 4 млн. лева оборот
-
Wall Street започва сесията със спадове на фона на последния доклад за пазара на труда*


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Мадона и Гай Ричи се събраха за първи път близо 20 години след трудния им развод
Любомир Николов за камерите в училище: За първи път се сблъсквам с нещо подобно
Ива Митева: Най-подходящ за служебен премиер е омбудсманът
Как любимата поп звезда на Путин се превърна в "най-мразената жена в Русия“
Пламен Димитров: Индексацията на заплатите спрямо инфлацията ще бъде в рамките на 4–5%