Обикновено енергията на вятъра се свързва с огромни турбини на десетки метри от земята, задвижвани от силни въздушни течения. Оказва се обаче, че има и друг подход, включващ използването на устройства с много по-малък размер. Учени смятат, че е възможно да произвеждаме електричество от триенето на задвижвани от вятъра знамена, пише технологичното издание Wired.
Проучване на Nature Communications описва експериментален генератор, който натрупва електрически заряд с използването на механичен процес, наподобяващ триенето на балон в коса. Когато лек повей достигне малкото приспособление, покрито с електроди знаме започва да се движи, докосвайки се многократно до плоча с висока проводимост. От триенето на двата материала се натрупва статично електричество по полимерното покритие на плочата - процес, който е познат в науката под името "трибоелектрически ефект". След това електричеството се съхранява в малък кондензатор.
Всички знамена, участвали в теста, са малки - около 12 см дълги и 10 см широки. Изследователите казват, че те са изтъкани от синтетичен плат, покрит със злато, което е особено ефективен проводник. Всяка плоча представлява сандвич от същия позлатен текстил, покрит от двете страни с дървен материал и наподобяващо тефлона покритие. Последното е известно като PTFE и е един от най-ефективните материали в търсенето на трибоелектрически ефект. Когато позлатеният флаг се удря в него, се образува солидно количество статичен заряд, който се предава на златното покритие по пътя си към кондензатора.
Изследователският екип съобщава, че е разработил няколко такива устройства, за да установи най-подходящите размери на флагчето. При по-слаб вятър по-дългите и по-тънки флагове генерират повече електричество, тъй като се докосват до плочата по-често. Когато въздушното течение набере сила обаче, дългите знамена стават твърде хаотични в движенията си и представянето им се влошава. Същото важи и за по-късите варианти, но те се докосват достатъчно често до плочата, за да генерират значителен заряд.
Учените също така са провели задълбочени проучвания на терен. В един от тестовете екипът на Nature Communications прикрепва генератора към ветропоказател. При лек вятър (13-18 км/ч) той успява да произведе незначително количество ток. Учените изчислили, че за захранването на един LED диод (10 вата) ще бъдат нужни хиляди такива генератори, работещи със същото темпо. Светлина в тунела се появила, когато изследователите монтирали генератора върху покрива на кола, движеща се със 72 км/ч. Тогава количеството произведен ток било много по-голямо, но все пак незначително, имайки предвид количеството гориво, което самият автомобил изразходвал по време на теста.
Въпреки това флагчетата се доказали като доста издръжливи. Материалът, от който са изградени, започнал да се къса след повече от 12 милиона развявания, но това довело до минимални загуби на електроенергия.
Тъй като всеки флаг произвежда малко количество ток, авторите на изследването предполагат, че ще се наложи изграждането на големи комплекси, за да се осмисли проекта.
Учени изобретиха миниатюрни вятърни генератори
Проектът се състои от малки флагчета, които генерират статично електричество
13:48 | 28.09.14 г.Снимка: Архив Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Цената на петрола се насочва към седмичен ръст*
-
Бул. "Витоша" е сред най-евтините големи централни улици за наем на магазин в Европа
-
Китай е готов за преговори със САЩ за напредък в двустранната търговия
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Dow Jones прибави над 460 пункта, инвеститорите се насочиха към циклични акции
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия изстреля междуконтинентална ракета по Украйна
-
Путин: Войната в Украйна се превръща в глобален конфликт
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
Слабият интерес към електромобилите тласна към стагнация продажбите на коли в Европа
-
Германия ли е новата Япония и откъде духат насрещните ветрове за Европа?
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Австрия се готви да сложи край на над половин век зависимост от руския газ
-
"Адванс Терафонд" намалява рентите за новата стопанска година до малко под 60 лв. на дка
-
Защо Германия планира да наруши своето основно икономическо правило?
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Коментари
Финанси виж още
-
Цената на петрола се насочва към седмичен ръст*
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Dow Jones прибави над 460 пункта, инвеститорите се насочиха към циклични акции
-
Холцман от ЕЦБ: Трябва да запазим рестриктивната си политика заради ценовите рискове
-
Уитлокс от ЕЦБ: ЕС трябва да действа спешно с дигиталното евро
1 -
SOFIX отбеляза спад от 0,27% до 852,07 пункта в четвъртък