Ако пристигате в Лос Анджелис с нощен полет, задължително отделете достатъчно време, за да огледате града от високо, пише Forbes. Преди пет години нощното небе над града бе изпълнено с ярка оранжева светлина, а днес е наситено черно. Разбира се, това по никакъв начин не означава, че осветеността на града е намаляла, напротив. Просто методите за осветяване на улиците е различен. Градската управа подмени старите улични лампи с такива, използващи LED диоди, които генерират много по-концентрирана светлина и намаляват сметките за ток.
„Градските светлини изглеждат като свещи в момента и изобщо не са толкова ярки, колкото бяха,“ казва Ед Ибрахимиян, шефът на Бюрото за улично осветление на Лос Анджелис. „Небесното сияние е най-впечатляващото нещо, което съм виждал през живота си.“
Ибрахимиян ръководи един от най-големите проекти по подмяна на уличното осветление в света, който според изчисленията ще струва на управата на Лос Анджелис 57 милиона долара. Целта е да се подменят 215 000 осветителни тела в 400 различни модела. Парите вече са похарчени, но са стигнали за подмяната на крушките на единствено 155 000 улични лампи, а модернизирането на останалите 60 000 осветителни тела ще струва нови 50 милиона долара.
Подмяната на осветлението в Лос Анджелис е важна част от битката между деня и нощта. Градовете и бизнесът искат повече светлина навсякъде, която означава повече безопасност и повече клиенти. Проблемът е, че в последните години човечеството става все по-ангажирано с опазването на околната среда – токът е скъп, електроцентралите изпускат парникови газове и вредят на природата, а не на последно място, сиянието от стандартните улични лампи пречи на хората да се наслаждават на красивото нощно небе. „Това, което някога бе едно от най-популярните човешки вдъхновения, сега рядко може да бъде изпитано,“ пише Пол Богард, автор на книгата „Краят на нощта“, която акцентира върху пренасищането със светлина в света.
Като технология LED диодите приличат повече на процесора на смартфона в джоба ви, отколкото на крушката на тавана. Лос Анжедлис, Ню Йорк, Чикаго, Шанхай, Копенхаген и много други градове по света започват да употребяват широко LED диоди, за да се справят с основните проблеми на неефективното традиционно осветление.
LED модулите са от 3 до 4 пъти по-скъпи от обикновените луминисцентни лампи, използвани масово в уличното осветление, но животът им е от 3 до 4 пъти по-дълъг, като освен това произвеждат от 2 до 3 пъти повече светлина за всеки ват изразходвана електроенергия, с което намаляват сметките за ток с от 30 до 70 на сто на годишна база. И тъй като LED диодите са чипове, те ще стават все по-евтини с напредването на времето, твърдят експерти. Друго преимущество на технологията е, че тя подлежи на програмиране и може да се свързва с радио предаватели и сензори, за да създаде безжична градска мрежа за превенция на престъпления, известяване за прекъснато електрозахранване или координиране в случай на бедствие.
Бизнес ползите от въвеждането на LED улично осветление са огромни, пише още Forbes. През последната година по улиците в целия свят са били монтирани 140 милиона осветителни тела. От тях едва 19 милиона използват LED технология, сочи проучване на анализаторите от IHS Technology. Очаква се до 2020 г. годишно да бъдат монтирани 155 милиона улични лампи, от които 100 милиона да използват LED модули.
Годишният оборот от продажби на LED улично осветление ще скочи от 4.3 млрд. долара до 10.2 млрд. долара в периода до 2020 г., смятат още експерти. Бостън, Сиатъл и Ню Йорк Сити също подготвят модернизация на уличното си осветление. Най-мащабен е проектът в Ню Йорк, където ръководството на града се очаква да похарчи 76 млн. долара. С парите ще бъдат подменени 250 000 осветителни тела до 2017 г., а според официалната информация модернизацията ще доведе до спестяването на 14 млн. долара за електроенергия и поддръжка годишно.
Най-големите играчи в уличното осветление – Osram, Royal Philips, Acuity Brands и Panasonic – се състезават помежду си в изграждането на нови бизнес модели, с които да се изместят традиционните осветителни тела. Производителите на традиционни лампи разчитат много на краткия живот на продуктите си, за да могат впоследствие да продадат техни заместители. LED елементите от друга страна пристигат с 10-годишен гаранционен срок, въпреки че повечето от тях се очаква да работят безпроблемно между 15 и 20 години. Няколко производители на LED осветление вече се концентрират върху продаването на софтуер за контрол и наблюдение на LED мрежите от централен команден център или от мобилни устройства.
През 2011 г. Philips лансира софтуера си CityTouch, с чиято помощ клиенти на компанията могат да следят за консумацията на енергия, евентуални проблеми, свързани с работата им, както и да намаляват или увеличават осветеността на всеки модул, който е част от поддържаната мрежа. В момента компанията събира такси от управата на 260 проекта в общо 31 страни, които използват софтуера. Производители и обществени компании вече предлагат финансови схеми, с които стимулират клиентите да преминат към LED осветление, избивайки инвестицията си чрез дългосрочен дял от спестените разходи.
преди 6 години Бъдещето ни е в LED осветлението. Като всяко ново нещо и това се приема малко трудно - може би в известен смисъл и заради цената. Истината е, че първоначалната инвестиция е малко стряскаща, но простата математика показва, че тя се "избива" още през първата година година. Ако ви е интересно, тук сме писали още по темата - http://bgledfactory.bg/blog-article/6/kakvo-tryabva-da-znaem-predi-da-zakupim-led-osvetlenie.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И аз съм голям привърженик на лед осветлението, нямам търпение и тук да сменят уличните лампи. Даже миналата година писах точно на същата тема за няколко града, които изцяло са преминали на улично лед осветление - като Лос Анжелис, Копенхаген и други. Ако ви интересува може да я намерите тук: http://ledspotbg.blogspot.com/2013/12/ulichno-led-osvetlenie.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Преди време източногерманците бяха направили крушка която не беше възможно да изгори, доколкото знам сега е в музей. Защо я отхвърлиха , никой не разбра/ всъщност на едино от изложенията са им казали че ако се обурудва света с такива крушки, след време ще трябва да затворят завода отговор Сигнализирай за неуместен коментар