Това не би трябвало да бъде сложна задача – да вземете химикалка и да напишете каква е целта на живота ви. Назовете основните си принципи за следващите десет години. Защото именно това са направили от Google през пролетта на 2004 г., когато групата подготвя своя борсов проспект, с който се опитва да убеди инвеститорите да инвестират в компанията по време на първичното ѝ публично предлагане (IPO). Накрая резултатът е документ от 79 743 думи.
На 19 август IPO-то има десетгодишен юбилей. По този повод Денис Берман от Wall Street Journal отново изчита големия брой страници, в които търси причината защо Google е това, което е днес. Ако това е наистина един от основаващите документи – като Великата харта на свободите, наричана също Магна Харта, или Декларацията за независимостта, дали неговата цел остава валидна и днес?
Звучи съблазнително човек да се съсредоточи изключително върху известната фраза "Не бъдете зли", написана от Лари Пейдж и Сергей Брин в каталога. Но в документа всъщност има много повече неща.
Проспектът осигурява по-голяма яснота по отношение на целта на дадена компания. Нещо, с което много други компании се справят трудно. Ясно и с редица примери икономическите цели се свързват с имиджа за нещо по-висше. И всичко това, без да бъде никак сълзливо.
Първото изречение на документа е много ударно с уверението, че Google "няма да е компания в традиционния смисъл на думата". Мисията на групата е проста: „да предоставя важната информация за всяка възможна тема".
Вдъхновено от Уорън Бъфет, писмото за инвеститорите е доста прямо, що се отнася до въпроса за потенциалните щети за инвеститорите. Така например е разкрита структурата на акциите, която се основава на два класа акции и благодарение на която основателите запазват контрола над компанията.
„Мениджърски екип, който се разсейва от поредица от краткосрочни цели, е също толкова ненужен, както някой, който е на диета и на всеки половин час се качва на кантара", казва Пейдж, който е съставил голяма част от документа. Повечето от неговите изречения са кратки, нито едно не е по-дълго от 33 думи.
Ако се върнем десет години назад, ще разберем бавно как тези думи са помогнали да се създаде една култура, която е безстрашна, експериментална и достатъчно гъвкава, за да направи компанията това, което днес е Google.