IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Платени или безплатни да бъдат мобилните приложения?

Вечната дилема на разработчиците има и междинно решение, което в някои случаи може да се окаже подходящо

14:11 | 22.06.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Вечният въпрос на всички разработчици е дали да продават мобилните си приложения, или да ги предоставят на потребителите безплатно. Платените апликации носят приходи, но трябва да се справят с ограничено търсене. Безплатните приложения, от друга страна, получават цялото внимание на потребителите, но как успяват да генерират печалба за създателите си?

Експерти казват, че има и междинен подход, наречен “freemium model”. Приложенията, пласирани по този начин, успяват да носят приходи, като същевременно привличат потребителите. Тайната се крие в това, че те могат да бъдат свалени безплатно, но при използването си облъчват потребителите с реклами и оферти.

В последно време този модел спечели доста почитатели. През януари 2014 г. 79% от всички приходи от приложения, генерирани в САЩ чрез платформата на Apple – App Store – са дело на freemium програми, съобщават анализаторите от Distimo. За сравнение, платените апликации са генерирали само 17% от общите приходи през същия месец.

Приложението Swiftkey например, което предлага на потребителите алтернативна екранна клавиатура, е последното голямо име на пазара с приложения, което премина към модела freemium. През първите три години от съществуването си приложението се предлагаше с 30-дневен пробен период, след което използването му струваше известна сума на потребителите. През миналата седмица обаче, създателите му обявиха, че основната функционалност на Swiftkey вече ще бъде абсолютно безплатна, а допълнителните функции ще трябва да се плащат.

“Ако сте платено приложение, можете да генерирате приходи, но винаги има вероятност да не достигнете до голяма група от хора, които просто не купуват приложения,” казва за CNBC Бен Медлок, съосновател на Swiftkey.

“Сега за нас е изключително важно да осигурим колкото се може по-лесен достъп до технологията. Доказахме стойността на приложението, а сега е време да го предложим на повече хора.”

За Александър Селегенев, изпълнителен директор на TMT Investments, която инвестира в приложения и други компании, които развиват бизнеса си в интернет, присъствието на пазара е от ключово значение.

“С една дума всичко се върти около растежа,” споделя за Селегенев за CNBC. “Броят на свалянията на едно приложение има критично значение, когато стане въпрос за инвестиции.”

Безплатно за всички

Въпреки финансовия потенциал на сделката, много разработчици обръщат гръб както на изцяло платения, така и на freemium модела, като вместо това пускат апликациите си напълно безплатно в мрежата. Една такава компания е Shazam, която предлага услуга за разпознаване за музика и медии.

Shazam стартира през 2002 г. като платено мобилно приложение за iPhone. “Но тогава установихме, че в мобилния рекламен пазар се разпределят общо 1 млрд. долара, така че има пари за всички,” заявява за CNBC изпълнителният директор на Shazam Андрю Фишър.

Шест години след дебюта си приложението става безплатно, за да спечели популярност сред повече хора. “В крайна сметка установихме, че искаме да създадем медиен бизнес,” казва той. “Приложенията прогресират благодарение на потребителите и безплатното им разпространение, което съживява интереса.”

Парични дилеми

Инвеститорът Селегенев казва, че разработчиците на мобилни апликации са изправени пред “дилемата” кога и как да започнат да правят пари от тях.

“Ако едно приложение има силен първоначален успех и създателите му започнат да търсят печалбата твърде рано, те ще убият успеха й,” казва той. “Това ще убие вайръл ефекта.”

Според него водещите апликации, като Facebook, LinkedIn и Pinteres, са примери за успешно управление що се отнася до таксуването на потребителите. “Може да прозвучи странно, но хората предпочитат приложения с по-голям брой сваляния, отколкото непопулярни програми, които обаче са печеливши,” допълва Селегенев.

“Струва си”

Не всички разработчици са убедени, че безплатното предлагане е отговорът. Дан Грей е изпълнителен продуцент в студиото ustwo, занимаващо се с дизайн и разработка на мобилни приложения. Според него решението да таксуваш хората с 4 долара за играта Monument Valley е повече от логично.

“Един от крайъгълните камъни в играта е да държим потребителите ангажирани,” заявява Грей за CNBC. “Не искаме да ги разсейваме с допълнително платено съдържание.”
 

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:17 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още