След сделката за производителя на слушалки и оператор на стрийминг услуга Beats се очаква производителят на iPhone – Apple, да стане голям играч в музикалната индустрия. Рано или късно по всяка вероятност ще възникне една по-мощна и сериозна музикална стрийминг услуга, която ще оспори лидерството на досегашните топ компании в областта, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Междувременно конкуренцията дава вид, че е спокойна. Онлайн стрийминг компании като шведската Spotify или френската Deezer Inc. смятат, че растежът им няма да бъде разклатен. За тази цел те ще се лишат от стремежа си за бързи печалби на всяка цена. Това се счита за ясен сигнал: те няма да променят курса на развитието си дори след сделката на Apple с Beats. Това ясно изявление е налице, макар че много наблюдатели в бранша изказват съмнение за бизнес моделите на стрийминг услугите.
Критиката не е просто неоснователна. Лидерът Spotify например, който е отговорен в момента за най-големите онлайн приходи на звукозаписната индустрия, шест поредни години след старта си продължава да е на загуба. Въпреки че продажбите продължават да растат, компанията просто не успява да излезе на печалба. Причината е в един порочен кръг - все по-голямата потребителска база изисква и повече средства за притежателите на музикални права. Разширяването на лицензионната услуга като Spotify поглъща все по-високи начални разходи за всеки нов пазар.
През миналата седмица, след оповестяването на сделката за 3 млрд. долара, единият от съоснователите на Beats – Джими Йовайн, атакува силно бизнес модела на Spotify. „Голяма част от бизнеса се финансира чрез рисков капитал“, предупреди той по време на конференция. „Това не може да продължи дълго време. Рано или късно практиката ще бъде преустановена. Моделът просто не е правилен“.
Beats се счита за сравнително късно стартирал в стрийминг бизнеса. Услугата засега се ползва от относително малка потребителска база в една индустрия със значително увеличаване на броя на доставчиците, където технологията и предпочитанията на потребителите са обект на непрекъснати промени. Сливането с Apple осигурява на Beats достъп до значителни парични резерви. Това се разглежда като огромно предимство в една индустрия, където повечето доставчици обикновено редят тримесечие след тримесечие на солидни загуби.
Директорът на Spotify за САЩ Кен Паркс наскоро защити в интервю подхода на компанията си. Наложилите се вече играчи не трябва да надценяват фронталната атака на Apple. Неговата компания може да разчита на силна група от инвеститори, когато става дума за финансовите въпроси. „Още от първия ден на дейността си Spotify има бизнес модел, който функционира", заявява самоуверено Паркс. „От около една пета от нашите потребители правим плащащи клиенти. Това е доста невероятна история на успеха", добавя Паркс. „Ние имаме голям и нарастващ поток от приходи. Теоретично ние вече можеше да сме на печалба, ако не бяхме решили да растем".
Дълбоките джобове на Apple биха могли да стимулират Beats, макар че със своята услуга за стрийминг досега дружеството имаше доста добър старт. За Apple също много неща са заложени на карта. Услугата iTunes загуби малко от инерцията си и технологичната компания иска с Beats да стане основен играч на този пазар, на който оперира и борсово котираната компания Pandora Media Inc, както и Rdio.
Сделката за Beats се случва във време, в което има все повече слухове, че Spotify се готви за борсов дебют. Преди половин година стрийминг услугата набра финансиране от 250 млн. долара, което оцени компанията на над 4 млрд. долара. Фирмата не желае да коментира спекулациите. Но инвеститорите продължават да се притесняват относно балансовата сила на компанията и тези притеснения ще продължават да нарастват, докато Spotify отчита загуби.
Ветеранът в бизнеса Герит Шуман, който работи за стартиралата през 2007 г. стрийминг услуга Deezer, омаловажава заплахата от концерни като Microsoft, Google и Sony. Големите компании от известно време се тълпят на пазара, но не могат да привлекат голям брой потребители и не оставят ясни следи в съзнанието на клиентите си, коментира той. Deezer и останалите независими доставчици разполагат с ясно предимство пред големите интернет и технологични компании – те се съсредоточават само и единствено върху стрийминга. В програмата на Apple обаче предимство имат разработването и маркетингът на потребителски устройства, заедно с принадлежащата екосистема. А резервите от кеш на концерна не могат да притеснят засега Шуман и Сие.
Deezer планира експанзия на американския пазар. „Топката през цялото време е у нас. Нашите инвеститори не са ангажирани краткосрочно“, казва Шуман. Под черта бизнес моделът на Deezer бил устойчив и лесно можел да постигне рентабилност. „Но ние сме във фаза на растеж", добавя той.