Автомобилните паркинги са голяма част от икономиката на развитите страни. От тях се нуждаят всички търговски обекти, които по този начин привличат повече клиенти. Когато кандидатстваш за работа, също се интересуваш дали новият ти офис има паркинг и дали ще се наложи да плащаш допълнителни такси, ако такъв липсва. Същото важи и за туристите, издирващи най-подходящия за тях хотел. Въпросът е струва ли си инвестицията и има ли начин да се справим с проблема, наречен паркиране, се пита в публикация на Gizmodo.
Покриването на градовете с асфалт е не само грозно, но и изключително скъпо. На мястото на големите асфалтирани площи може да се изгради офис или друга сграда, която да носи пари на собственика си. Според анализатори колкото по-освободени от автомобилите станат кварталите, нуждата от паркинги и широки булеварди ще намалее, а цената на съществуващите имоти, както и приходите от данъци на новопоявили се обекти, ще се вдигнат. Магистралите и паркингите покриват много голям площ земя, която иначе би могла да се използва за по-доходоносни цели. Вместо това, съоръженията за паркиране се нуждаят от постоянна поддръжка, която плащаме всички ние.
В САЩ подобни паркоместа се предлагат безплатно, като статистиката сочи, че 99% от пътуванията с кола в страната завършват с паркиране на безплатно място. Стойността на земята, както и допълнителните разходи по изграждане на настилка, охрана и поддръжка, превръщат паркингите в доста сериозно перо от бюджета на всеки град. Според експерта Доналд Шуп средната държавна субсидия за паркиране на един човек, който пътува до работа с кола, е 5 долара на ден. Изчисленията му показват, че безплатното паркиране е струвало на американския данъкоплатец 127 млрд. долара през 2002 г.
Реално се стига до там, че държавата плаща на хората да шофират.
Сметката се плаща не само от данъкоплатците, но и от строителните предприемачи, които губят ценни парцели. Строежът на паркинги трудно може да се приеме и като инвестиция, тъй като средната цена на многоетажен паркинг в САЩ е 15 000 долара на паркомясто. Проблемът е, че в повечето американски градове има изискване за минимален брой паркоместа още от 50-те години, според което всяка нова сграда (жилищна, офис или търговска) трябва да има определен брой паркоместа, независимо дали обитателите или клиентите й шофират, или не.
В последно време експерти забелязват ръст на общественото недоволство към тези изисквания, като аргументите са, че те костват много пари на данъкоплатците. Другият проблем е справедливостта, тъй като човек, който дори няма кола, ще трябва да плати калкулирано в цената на новия му апартамент паркомясто, въпреки че няма да го ползва.
През 2010 г. Джеси Маккан издирва подходящо помещение в Орегън, за да отвори бар. Той открива подходящ имот с пет паркоместа, който наема. Всички обаче са изумени, когато той прегражда паркинга и монтира велопаркинг за 63 велосипеда. Инвестицията му обаче се отплаща. От отварянето на бара до днес, външните маси и стойките за колела са препълнени във всеки слънчев ден.
Американските бизнесмени започват все повече да харесват велопаркингите. Повечето от тях подхождат предпазливо към рисковото премахване на традиционния паркинг, но веднъж монтирани, велостойките започват да се изплащат и да добавят стойност към асфалтираното пространство.
Велопаркингите са достъпна инвестиция. Колелата заемат десет пъти по-малко място, а цената на стойките спрямо автомобилните паркинги е от 30 до 300 пъти по-ниска. Тенденцията е полезна и за околната среда, тъй като все повече хора започват да използват велосипедите си за придвижване.
Според наскоро проведено изследване в Мелбърн, Австралия, велопаркингите носят пет пъти повече приходи от автомобилните. Канадски екип пък е стигнал до извода, че хората, които отиват да пазаруват с колело, харчат повече пари от тези, пътуващи с автомобил. Критиците на велопаркингите често казват, че градовете ще загубят пари от масовата употреба на колела, тъй като хората ще спрат да плащат за паркирането на колите си. Това обаче съвсем не е така, тъй като според експерти таксата за паркиране в центъра на много американски градове е недостатъчна, за да се оправдае стойността и издръжката на едно паркомясто.
Бумът с велопаркингите в Щатите добива и много креативни форми. В някои от големите бизнес паркове ръководствата таксуват велосипедистите с дребна сума всеки месец, срещу която те получават възможност да се изкъпят, колелото им да се охранява, или дори да се възползват от услугите на велосервиз. Все по-често се появяват и дизайнерски стойки и паркинги, които освен че са практични, изглеждат добре и се вписват в градската среда. Много институции предлагат и възможността хората сами да изработят и монтират стойките, като по този начин елиминират инвестицията си. Услугата се разраства от сбутани в ъгъла тръби, до произведения на изкуствата и горди съоръжения, монтирани на централно място пред обектите. Наблюдатели забелязват и ползите за икономиката от всичко това.
Велопаркингите носят със себе си всички преимущества на автомобилните паркинги, но и предлагат много други плюсове. Велокултурата допринася за подобряване на здравето на хората, както и за подобряване на тяхното финансово състояние; улиците стават по-чисти, а въздухът по-здравословен. Манията на хората да въртят педалите носи удовлетворение и на шофьорите, които не могат да си позволят лукса да се разделят с колата си, тъй като за тях има повече свободни паркоместа. Предлагането на безплатни места за паркиране на велосипеди също идва със своята цена, но тя е много по-ниска от същата услуга, но за автомобили. Всъщност, анализатори подчертават, че дори градската управа да плаща на всеки велосипедист по 5 долара, за да използва той обществената услуга, тя пак ще печели.
Адаптирането на автомобилни паркинги към такива за велосипеди е един от най-евтините, лесни и ефективни начини за всеки град да направи значителен пробив в лошата икономика на закостенялата транспортна система в САЩ, се казва още в публикацията на Gizmodo.
Eдна от опасностите пред приятелски настроените към велосипедите градове, е пренаселването на въпросните паркинги. В Амстердам например, където велосипедът е начин на живот, много хора притежават по няколко колела, които съхраняват на безплатни паркинги в отдалечени точки на града и използват рядко, когато по случайност са в този квартал. Ако такъв проблем назрее в някой град, е силно вероятно управата му да реши да започне да таксува велосипедистите за услугата, но дори това да се случи, вероятно никой не би имал против да плаща малка сума, но да диша по-чист въздух.
Защо велопаркингите са полезни за икономиката
Все повече градове в Щатите адаптират автомобилни паркоместа в такива за велосипеди
09:32 | 01.06.14 г.Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Спадът на продажбите на „Стара планина холд“ се задържа над 30% и към края на октомври
-
Луис де Гиндос: Траекторията на Европейската централна банка е ясна
-
Защо Израел и САЩ не са част от Международния наказателен съд?
-
Йън Бремер: Трябва международен диалог за AI
-
Wall Street се насочва към печеливша седмица*
-
Американски инвеститор иска да купи "Северен поток 2" за жълти стотинки
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Путин: Войната в Украйна се превръща в глобален конфликт
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
Родителите на Острова са дали 29 млрд. паунда на децата си за покупка на жилище
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Коментари
Финанси виж още
-
Спадът на продажбите на „Стара планина холд“ се задържа над 30% и към края на октомври
-
Wall Street се насочва към печеливша седмица*
-
Антон Панайотов: Тръмп може да се окаже импулсът ЕС да се погрижи за капиталовия си пазар
-
Кристин Лагард: Има все по-спешна нужда от интегриране на капиталовите ни пазари
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
-
Мирослав Сингер: Нивото на лихвите на ЕЦБ няма да спадне под диапазона от 2%-3%