През май миналата година въпреки силния дъжд 40 000 служители и клиенти на Alibaba Group се събират на футболния стадион на Ханджоу, за да видят как Джак Ма ще подаде оставката си от поста на главен изпълнителен директор на китайския онлайн гигант, който той основа 15 години по-рано в апартамента си.
Преди да направи изявление, той изпя с пълно гърло китайската поп песен "Обичам те, Китай". Тълпата реве възторжено. „Трудно е да се следва Джак Ма", заяви Ма, докато е на сцената с големи очила и лъскаво сребърно сако.
Тричасовото събитие демонстрира колко важен е 49-годишният Ма за най-големия онлайн търговец на дребно в света. Някои служители описват харизматичния Ма дори като духовен водач на Alibaba. Дори и днес Ma, който в момента е изпълнителен председател на групата, все още е силно ангажиран в бизнеса - особено в навечерието на планираното IPO, което би могло да бъде едно от най-големите някога.
„Когато подадох оставка като директор, аз мислех, че ще ми бъде по-лесно. Но сега осъзнавам, че е далеч по-изтощително да бъдеш председател, ако искаш да си вършиш работата добре", казва Ma пред Wall Street Journal.
Успехът на Ма го направи истинска знаменитост в Китай. В книжарниците има цели рафтове, пълни с неговата биография, а на летищата на огромни екрани се прожектират части от речите му.
Alibaba е най-голямата компания за електронна търговия в най-многолюдната страна в света и далеч по-голяма, отколкото подобни компании в Съединените щати. През 2013 г. общият обем на операциите на базара Taobao на Alibaba, както и търговския сайт, наречен Tmall, възлиза на 240 млрд. долара, съобщи източник, запознат със ситуацията. Това съответства на трикратния обем на сделките в Ebay и повече от двукратния обем на Amazon. Alipay, платформата за плащане на Alibaba, е осъщестивила през 2013 г. три пъти повече плащания отколкото PayPal.
Дори след IPO-то Ma, който притежава 7% от акциите на компанията, може да оказва влияние над повече от половината от членовете на Надзорния съвет. Ma също е собственик на 46-процентен дял в холдинговото дружество, към което принадлежи Alipay.
Ma насърчи стратегията, с която Alibaba навлезе и в други отрасли, освен онлайн търговията. Подразделения, в които Ma има дял, вече са инвестирали в китайските финансови и медийни компании. В най-малко един случай те са ползвали за това кредит от Alibaba.
Такива сделки повдигат въпроса дали Ма не поставя собствените си инвестиции преди интересите на акционерите, казва Пол МакКинзи, анализатор в брокерската фирма CLSA в Хонконг. Ма не коментира своите инвестиции.
Въпреки че Ма вече не е главен изпълнителен директор, той все още е лицето на Alibaba. На няколко пъти, откакто компанията се разпростира във финансовата индустрия, Ma е разменил злобни коментари с директорите на големи китайски банки.
В интервю за държавния вестник People's Daily от миналата година Ма заяви, че китайските банки не предоставят достатъчно кредити на малкия бизнес. „Смятам, че 80 процента от клиентите не са покрити".
На конференция през април Дън Уенбиао, председател на China Minsheng Bank, защити настоящата банкова система и подложи амбициите на Alibaba под въпрос: „Казах на Джак Ма: Откажи се от твоите усилия за реформа, нямаш онова нещо, което е необходимо".