Прогнозите на анализаторите на Wall Street все още изостават от практическото развитие при акциите на Facebook Inc. Акциите на най-голямата социална мрежа в света Facebook отчитат ръст от 32% от началото на тази година, при повишение от 1,6% за индекса Standard & Poor’s 500.
Поскъпването на акциите изненада 49-те анализатори, които следят компанията. Въпреки че цели 38 от тях дават препоръка „купувай” за книжата на компанията, 21 от тях прогнозират, че акциите ще достигнат цена, която практически вече бе задмината, показват компилирани от Bloomberg данни.
Средната 12-месечна цел за акциите на Facebook възлиза на 72,46 долара, или малко над 1% над цената на затваряне от вчера. Предвид факта, че акцията се покачва доста силно, е много вероятно ценовите цели, много от които бяха калкулирани от анализаторите през 2014 г., да означават, че пред акциите има слаб потенциал за растеж. А това от своя страна може да подтикне други да коригират нагоре прогнозите си.
„Акциите на Facebook разбиха всички прогнози”, коментира Ричард Грийнфилд, анализатор на BTIG, който през октомври прогнозира, че акцията ще достигне 68 долара през идните 12 месеца. По онова време акциите струваха по 49 долара за брой. „Бяхме супер доволни от това, че коригирахме своевременно рейтинга си на „купувай”, но всичко се разви много бързо”, добавя той.
Тъкър Баунс, говорител на базирания в Менло Парк, Калифорния, концерн, отказа коментар по темата.
Ръстът в цената на акциите подчертава факта за бързото подобряване на перспективите пред компанията след тежкия пазарен дебют през май 2012 г. Главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг трябваше да гледа безучастно и с ужас как акциите се сринаха с 50% след първичното публично предлагане. По онова време инвеститорите изпитваха силни съмнения дали Facebook може да покаже силна мобилна стратегия, предвид факта, че все повече от потребителите ползват социалната мрежа през смартфоните и таблетите си.
Оттогава Facebook напредна силно в мобилната реклама. През януари при представянето на тримесечните си резултати, които надминаха прогнозите, стана ясно, че повече от половината от приходите от реклама идват от мобилни устройства. През миналия месец Facebook допълнително подкрепи мобилния си бизнес, като придоби WhatsApp Inc за 19 млрд. долара в брой и акции, залагайки на голямата международна база на компанията за мобилни съобщения за ускоряването на растежа.
Макар че не е нечувано за една компания да се търгува над средната ѝ цел (такива към 10-и март са 74 компании в S&P 500 според данни, събрани от Bloomberg) Facebook се откроява, защото анализатори са почти единодушни в препоръките си за купуване на акциите.
Компанията получава 4,6 от всеки 5 консенсусни препоръки, което доказва силното единодушие на анализаторите по въпроса дали дадената акция трябва да се купува или продава. Това поставя Facebook в топ 5 в S&P 500, според събрани от Bloomberg данни. Нито един от анализаторите, които следят Facebook, не препоръчва на клиентите си да продават акциите.
Подемът на Facebook до 72,03 долара за акция вече оцени компанията на 122 пъти над 12 месечната ѝ печалба, което я прави по-скъпа от 98 процента от всички компании в S&P 500, показват данни на Bloomberg.
За някои анализатори обаче покачването на цената на акциите на Facebook не е само по себе си достатъчно, за да оправдае по-високата цена.
"Трябва да има друга причина отвъд скока на цената на акцията, за да се коригира оценката", каза Колин Себастиан, анализатор в Robert W. Baird & Co, който съветва за купуване и за последен път е променил своята целева цена преди пет седмици на 65 долара от предишните 54 долара за акция. „Ние извършваме проверки и проучвания през цялото тримесечие, за да оценим тенденциите в бизнеса".
Все пак Facebook все още се радва на попътен вятър. Компанията изпитва "положителна инерция в своите мобилни и рекламни сегменти“, твърди още Себастиан.