Пазарните наблюдатели от Garntner считат, че през 2014 г. в света ще бъдат продадени между 1,2 и 1,4 млрд. смартфона. Въпреки рекордните продажби обаче приходите няма да са мнгого високи, тъй като новите пазари изискват по-изгодни устройства.
Съвсем не са новост и трудностите, пред които се изправят мобилните оператори. Иновациите идват по-често от т. нар. Over the top player - интернет компании, които правят бизнеса си чрез мобилната инфраструктура. Подвижната картина, преди всичко видеата в YouTube, са отговорни днес за 40% от мобилния пренос на данни. Услуга за съобщения, като WhatsApp, със своите почти половин милиард потребители, е наполовина по-малка от Facebook и „унищожава“ приходите на мобилните оператори в милиарден размер. Това обяснява защо операторите на мрежи променят ценовите си модели и вече не залагат толкова на услуги, като SMS и телефония, а търсят разликата помежду си в скоростта.
Трансферът на данни бързо се измества в мобилните мрежи и операторите адаптират тарифите си за четвъртото мобилно поколение по модела на стационарните телефони. Който иска по-висока скорост, ще плаща повече. Но пред операторите има и друго предизвикателство. До 2016 г. таксите за роуминг в ЕС трябва да паднат напълно. Европейската комисия очаква вследствие на това 300 млн. нови клиенти. Операторите пък калкулират спад в приходите в три- или двуцифрен милионен обем (в евро и в зависимост от големината им).
Така операторите, като българските Vivacom и Mtel, търсят лечение на това затруднение в оферти, които предоставят на потребителите добавена стойност. За да запазят своите клиенти, известно време насам те започват да сключват партньорства с новодошлите в отрасъла. Vivacom например стана партньор за България на най-голямата платформа за музика Spotify, която позволява на потребителя да изтегля милиони музикални парчета в реално време. Причината за тези партньорства е, че приходите от основна дейност спадат. В същото време обаче заради нарастващия трафик се увеличават и разходите за инвестиции и операторите са принудени да търсят нови бизнес модели.
И така - Mobile World Congress ще покаже по-големи смартфони, променящи се концепции на мобилните оператори и джаджи за носене по тялото. Но и все повече предмети от всекидневието в бъдеще ще се свързват с интернет. Производителят на мрежово оборудване Ericsson очаква до 2020 г. в света да има 50 млрд. свързани устройства. Палитрата е широка – от „свързаната кола“ през четки за зъби, които оценяват устната хигиена, до кофи за боклук, които се обаждат на комуналната фирма, когато са препълнени. И всичко това може да се види тази седмица в Барселона.
Oчаквайте всичко по-интересно от конгреса от специалния пратеник на Investor.bg в Барселона Бойчо Попов!