Американският гигант Apple се справя доста добре на най-големия пазар за смартфони в света - Китай. През четвъртото тримесечие силното търсене на новия iPhone 5S подхрани пазарния дял на групата. Междувременно 7% от китайските купувачи на смартфони избират продукт от Apple - с един процентен пункт повече в сравнение с предходното тримесечие, пише The Wall Street Journal.
Четвъртото тримесечие е първият цял отчетен тримесечен период след старта на продажбите на iPhone 5S и 5C в Китай в края на септември. Новите устройства бяха представени едновременно в САЩ и Китай. Това е новост за компанията. Досега китайските купувачи често трябваше да чакат с месеци, докато успеят да се сдобият с най-популярните устройства.
Въпреки този успех обаче едно е ясно: Китай е кралството на Android. По-голямата част от смартфоните там се задвижват от мобилната операционна система на Google. Apple е едва петият по продажби производител в азиатската страна.
Samsung има доста по-широка основа от Apple и продава много скъпи, но също така и евтини джаджи. Южнокорейците защитиха челната си позиция в Китай с почти 20 процента пазарен дял. Местната Lenovo Group следва с 13% пазарен дял. Coolpad и Huawei държат съответно 11 и 10 на сто и са на третото и четвъртото място.
Плътно по петите на Apple в момента е Xiaomi. Едва преди три години стартъпът започна дейността си. Изкачването в редиците на ТОП 5 най-вероятно е само въпрос на време, твърди анализаторът Мелиса Чау от компанията за пазарни проучвания IDC. „Xiaomi продължава да се изкачва. Като се има предвид сегашният темп на растеж, те скоро ще са сред петте най-големи".
В момента Apple също може да се радва и на необходимия тласък - нов договор с най-големия в света по брой клиенти мобилен оператор China Mobile прави това възможно. Споразумението открива пред американската компания пътя към потенциалните 760 милиона потребители. iPhone ще играе решаваща роля в привличането на повече потребители за новата 4G връзка.
Но не е задължително успехът на Apple в Китай да се измерва само по броя на продажбите. Компанията е производител от най-висок клас и следователно може да си позволи да не се бори толкова отчаяно за пазарен дял, колкото другите компании, смятат някои наблюдатели.
Въпреки това данните за забавяне на продажбите на смартфони през четвъртото тримесечие показват, че както доставчици на джаджи от висок клас, така и производители на по-евтини устройства започват да се борят свирепо за клиенти. Връщането към зашеметяващите темпове на растеж от последните две години не е вероятно да се случи. „Не всеки в Китай ще може да посегне към смартфон. Има сегмент на пазара, който няма да бъде в състояние да си го позволи", казва Чау. Същевременно все повече потребители ще са от малките градове и селските райони.
“Светът гледаше все повече на Китай като на катализатор за растежа на продажбите на смартфони в световен мащаб, но това е първото забавяне, което виждаме по така звездния път на неговия растеж“, споделя Чау. Сделката на американския технологичен гигант Apple Inc. с най-големия мобилен оператор в Китай China Mobile и бързото навлизане на 4G мобилната мрежа в страната ще стимулира търсенето на смартфони, поддържащи 4G услугата, и ще подкрепи растежа на пазара, смятат от IDC.
Въпреки всичко Apple все още може да натрупа доста точки с потребители, които искат да осъвременят своите смартфони. Дори ако клиентът иска да се измъкне от Android средата, Apple е на точното място. „На пазара на мобилни услуги виждам три типа устройства: основни клетъчни телефони, смартфони с малки допълнителни функции и истински смартфони", заяви директорът на Apple Тим Кук в интервю за Wall Street Journal по-рано този месец. Той не уважавал първите две продуктови категории. Топ мениджърът искал да трупа точки с „истинските“ смартфони.