IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Facebook загърби най-важното си правило?

Преди години Марк Закърбърг отричаше приходите като основен приоритет, но вече не е така

18:00 | 19.01.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Марк Закърбърг по време на една от презентациите на Facebook. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Марк Закърбърг по време на една от презентациите на Facebook. Снимка: Ройтерс

“Ако спориш със Закърбърг и се аргументираш с приходите, които компанията би получила от създаването на даден продукт, автоматично ще изгубиш,” коментира един от бившите служители на висок пост в компанията.

По това време повечето потребители на Facebook използват социалната мрежа на настолния си компютър, а рекламите се появяват в непопулярната дясна част на сайта. Всичко това се променя до края на 2011 г., когато пазарът е залят от смартфони, откъсващи вниманието от компютрите. Първоначално хората не остават доволни от мобилното приложение на Facebook и продължават да ползват социалната мрежа, но чрез стандартния уеб браузър на телефона си.

Бързата смяна към новата предпочитана платформа затруднява бизнеса с реклами на Facebook, която трябва да измисли бърз и удобен начин да адаптира рекламните си позиции за малкия екран на джобното устройство. Междувременно остарелите начини за реклама в сайта привличат все по-малко клиенти, което допълнително мотивира ръководството да пренасочи усилията си.

Непосредствено преди Facebook да стане публична компания през май 2012 г., Закърбърг прави немислимото. На събрание със своите инженери той допуска възможността рекламите да излизат в централното “news feed” поле. Служителите му остават изненадани, че той все пак е склонен да предприеме нова стъпка и да приеме печалбата като приоритет.

“Не решихме спонтанно да се концентрираме в рекламите,” обосновава се Закърбърг. “Трябваше да го сторим, защото рекламният ни продукт трябваше да е по-интегриран, което провокира вземането на всички тези трудни решения, които трябваше да изпълним безупречно.”

Желанието за промяна във Facebook набра още по-голяма сила при качването на компанията на борсата, когато стойността на активите й се стопи с 25% през първите десет дни търговия. Пред обществеността Закърбърг се опита да неглижира значението на случилото се. Негови приближени обаче, споделят, че по това време той е бил по-притеснен, отколкото реално е показвал, най-вече заради възможността някои от служителите-акционери да се обезкуражат и напуснат компанията. “Притеснявам се, защото искам да задържа хората си,” коментира Закърбърг на закрито събрание пред висши служители, пише The Wall Street Journal.

Първите финансови отчети на Facebook като публична компания, които напълно оправдаха прогнозите на анализатори, но разочароваха алчните инвеститори, пратиха акциите на електронния гигант още по-близо до дъното, което от своя страна допълнително влоши настроението на служителите. По това време Закърбърг провежда разговор с един от най-доверените си хора в компанията – Майк Шройфер, който бил помолен да интервюира служителите на компанията, задавайки им въпроси, касаещи морала. Повечето от тогава работещите във Facebook били истински вбесени от сриналите се акции, както и от това, че ръководството въобще не го е грижа за техния финансов стрес. Те смятали, че хората на ръководни постове притежават толкова много акции, че дори първоначалния неуспех на борсата, няма да им нанесе осезаеми финансови щети.

Бозуърт, инженерът, който се съгласил да помогне на Закърбърг в плановете му за свежи приходи, работил по предложенията си в продължение на месец и половина, провеждайки анкета сред служителите. По същото време Закърбърг започнал да определя финансови цели на определени екипи в офисите на компанията. До този момент той отхвърлял подобни идеи, защото се опасявал, че мениджърите му ще се концентрират твърде много в печеленето на пари.

През следващите няколко месеца Закърбърг узрял и за идеята в сайта му да се публикуват и “несоциални” реклами. Иначе казано, това са тези кампании, които не са обвързани с like-овете или друго действие от страна на потребителите. Решението му дошло след като Кри Кокс – вицепрезидентът на продуктовите разработки в компания, показал на шефа си вътрешна информация, според която отричането на несоциални реклами вреди на бизнеса на Facebook.

Последна актуализация: 10:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още