През май миналата година Марк Закърбърг имаше големи проблеми. Компанията му – Facebook Inc., бе качена на борсата, което бързо се превърна в страхотен провал и трябваше да минат няколко месеца, за да достигнат акциите й планираната си стойност. Електронният гигант бе оценен на 100 млрд. долара, което постави неговия шеф под голямо напрежение.
Закърбърг трябваше да докаже, че може да продава огромен брой реклами за мобилни платформи. Месеци по-късно това вече е факт, но въпросът е как се стигна до тук? Материал в The Wall Street Journal се опитва да внесе яснота по въпроса, базирайки се на разкази на анонимни очевидци на случващото се през последната година в компанията.
Един ден Закърбърг се срещнал с Андрю Бозуърт, един от главните инженери във Facebook, който някога бил негов преподавател в Харвард.
“Няма ли да е забавно да създадем бизнес за милиард долара за половин година?”, попитал риторично Закърбърг своя приятел. Той помолил Бозуърт да помогне в управлението на немощния бизнес на компанията с реклами за мобилни устройства, който по това време не носи почти никаква печалба на Facebook. Уговорката имала и друга част: да се измислят още начини за генериране на печалба.
Първоначално Бозуърт не приел добре идеята, но шефът му настоял. Скоро той оставил на бюрото му цели 80 страници с предложения как да осъществят плана. Тази папка с документи се превърнала в проект, който Закърбърг нарекъл “Приоритизация”.
В момента всички в компанията, както и външни експерти, се обединяват в идеята, че именно качването на Facebook на борсата, както и мобилната реформа, която компанията предприе, са двете основни причини за израстването на младия милиардер.
Факт е, че Закърбърг продължава да носи тениска, дънки и джапанки в офиса си, да кара стар Volkswagen GTI и да поддържа ниска температура в стъклената конферентна зала, позната като “Аквариума”, за да държи слушащите го нащрек.
Въпреки това той изглежда вече е приел реалността, че има честта да ръководи един от лидерите в най-бързо разрастващите се бизнеси в света. Постижение като това струва да се отбележи в графата “успехи”, особено когато говорим за провален колежанин, който непосредствено преди първичното публично предлагане на Facebook, написа писмо до инвеститори, в което фигугираше изречението: “Facebook не е замислен да бъде компания.”
През 2012 г. той прегръща идеята да продава реклама в “news feed” полето – централната част на екрана във Facebook, където 1.2 милиарда потребители прекарват най-голяма част от времето си. Там е концентриран потокът от информация, който всеки потребител получава за хората и страниците, които го интересуват.