IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Музикалната индустрия гледа към бъдещето през очите на стрийминга

Компаниите търсят пътя напред чрез нови бизнес модели, борейки се с наближаващото изчезване на дисковете

09:38 | 25.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

2013 година скоро ще бъде история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция на Investor.bg Бизнесът 2013. Предлагаме Ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот на България и света.

Музикалната индустрия преживя поредната година в колебания, лутайки се между различните бизнес модели и опити да изплува на повърхността.

На фона на всичко това Glastonbury, един от най-големите музикални фестивали в света, пусна в продажба билетите за тазгодишното си издание на 20 юни 2012 г. и само за час и 40 минути разпродаде 135 000 билета. Изданието му през тази година се оказа повече от успешно. През 2013 г. най-големият български музикален фестивал за модерна музика Spirit of Burgas обаче нямаше този късмет и отбеляза изключително слаба година.

Междувременно представителите на музикалната индустрия продължиха дългогодишните спорове за смъртта на физическите носители. Факт е обаче, че потреблението на музика онлайн заема все по-голям дял. 

Guardian зарадва читателите си с ретроспекция назад във времето със статията „10 ключови момента от живота на аудиокасетата“, но мнозина предрекоха, че съвсем скоро можем да очакваме същата съдба и за нейния наследник.

Дискът остава в историята

Един от най-явните сигнали, че компакдискът се превръща в исторически герой от миналото, е фактът, че пазарът на нови технологии е залят от таблети, които нямат CD-ROM. Вместо това се залага все повече на мобилни устройства, които могат да се свързват с интернет.

Живеем в ера, в която съдържанието все по-често излиза от екрана на смартфона ни. По данни на NPD Group 20% от хората, които търсят съдържание онлайн, използват мобилните си устройства, за да ползват музикални стрийминг услуги или онлайн радио.

Spotify разкри, че през 2013 г. потребителите ѝ са изслушали 4,5 млрд. часа музика. Най-слушаната песен на годината в услугата е „Get Lucky” на Daft Punk, която има 1,5 млн. пускания.

В отчета си за тази година услугата ни подсказва все по-ясно, че светът категорично се е устремил към дигитално потребление на музика. Най-слушаната песен за последните пет години в Spotify “Thrift Shop” на Macklemore & Ryan Lewis има над 150 млн. стрийма.

По данни на Nielsen Entertainment продажбите на дигитални албуми през първото полугодие на 2013 г. са нараснали със 6,3% спрямо същия период на миналата година, а тези на физическите наосители са спаднали с 14,2 на сто.

Според анализатора Боб Лефсец „албумът умира пред очите ни“, защото всички вече се интересуват преди всичко от синглите. Една от причините за това е, че слушателите имат все по-малко време за удоволствието от едночасово прослушване на цял албум.

Специалистите обвиняват до голяма степен Spotify, YouTube и други безплатни стрийминг услуги за всичко това. Стриймингът обаче носи 16 на сто от приходите на индустрията според Guardian.

Въпреки спада в продажбите на физически носители на музика голяма част от представителите на индустрията продължават да отричат скорошната смърт на компактдиска. На фона на лошите статистики обаче дигиталните продажби на албуми във Великобритания тази година нарастват с 9 до 10%. Тук трябва да се има предвид, че Великобритания е добре смазана машина от музикалната индустрия, която има добре развит пазар и традиции в купуването на музика от потребителите.

По данни на Британската музикална индустрия (BPI) стриймингът е станал най-бързо нарастващата част от бизнеса с дигитална музика.

В доклада си за 2013 г. Международната федерация на звукозаписната индустрия IFPI разкрива, че картината в различните държави е различна. В Азия например Китай, Индия и Тайланд са дигитализирали напълно музикалния си пазар, докато страни като Япония, Тайван и Индонезия все още правят първите си стъпки в този процес.

В Латинска Америка малките пазари като Еквадор и Парагвай са напълно дигитализирани, но Бразилия, Чили, Венецуела и Уругвай имат много малък дял от този пазар.

И докато на места, като във Великобритания, някои стари магазини за винили все още се радват на вниманието на ценителите, онлайн услуги като iTunes, Last.fm, Spotify, BitTorent Bundle набират все по-голяма скорост.

Последна актуализация: 05:24 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още