Успехът е привлекателен. Без най-малката следа от натиск за продажба върху цените на акциите Bertelsmann наскоро пласира 2 млн. акции на дъщерното си дружество RTL Group, което представлява 1,3% от акциите на най-голямата радиотелевизионна група в Европа. Акциите на новия член на индекса MDAX са много търсени.
Книжата, които по време на борсовия дебют (IPO) през пролетта не бяха напълно пласирани, сега са напълно изкупени от инвеститорите. Частното пласиране бе презаписано неколкократно, заявиха гордо от централата на компанията-майка на RTL – Bertelsmann, пише в свой анализ германското издание €uro am Sonntag.
От април насам пазарната стойност на RTL Group се увеличи с повече от 30 на сто. На всичко отгоре акционерите получиха на 23-и септември специален дивидент от 2,50 евро за акция.
Мажоритарният акционер Bertelsmann иска да запази 75-процентния си дял в групата до второ нареждане. Разширяването на акционерната база е истински удар за базираната в Гютерсло Bertelsmann. Но също и за акционерите шансовете за по-нататъшни увеличения на стойността са високи. Фактът, че професионални инвеститори са посегнали нетърпеливо към акциите на RTL, също е свързан с това, че рекламният пазар в Европа, особено в Германия, отново нараства.
Европа започва да наваксва
Според информация от американската банка Goldman Sachs повечето от рекламодателите в Топ 50 са инвестирали за първи път от много време насам повече пари в реклама. Освен това инвеститорите са променили оценката си за перспективите на европейската телевизионна промишленост. Сега вече е станало ясно, че на рекламния пазар телевизионните гиганти не са застрашени от подобна тежка съдба, каквато застигна печатните медии, казва Пиетро Филипо Ло Франко, експерт на американската банка JP Morgan.
Независимо от бързо нарастващия дял на интернет рекламата от общия рекламен пазар, делът на телевизионната индустрия в Европа остава от 1995 г. насам на изключително постоянно равнище от приблизително 35 процента. За сравнение, делът на рекламата във вестници и списания е намалял от над 50% до около 30 на сто. Стабилизация в този сегмент не се очаква поне в близките две години заради бързо растящия дял на интернет рекламата.
Имиджът на телевизионния бранш обаче пострада сериозно заради злополучни експерименти като EM.TV (собственост на EM.TV & Merchandising AG), която достигна огромна пазарна оценка по време на фазата на т. нар. New Economy и след спукването на спекулативния балон през 2001 г., след ужасяващи загуби, обяви несъстоятелност.
Междувременно благодарение на няколко крайно радикални преструктурирания секторът в Германия отново се появи в списъците за покупки на инвеститорите. Спектърът варира от акциите със солидни приходи от дивиденти като тези на ProSiebenSat.1 и RTL до силно спекулативни акции на по-силно задлъжнелия платен канал Sky Germany.