IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво трябва да направи Microsoft, за да оцелее?

Сделката за Nokia е само стъпка в правилната посока, но концернът трябва да намали и броя на марките си

11:49 | 03.09.13 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Само по-радикални стъпки ще помогнат на Microsoft да поеме отново нагоре. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Само по-радикални стъпки ще помогнат на Microsoft да поеме отново нагоре. Снимка: Ройтерс

Ако извадите елегантния, лек и супертънък Asus Zenbook в самолет, със сигурност ще привлечете много погледи. Компютърът се откроява още повече със софтуера Windows 8 на Microsoft и сензорния си екран. Но гледката започва леко да се замъглява, когато Windows 8 се опита да работи с Microsoft Office 2013 - започват лагове, а компютърът често забива, докато се опитва да изпълнява елементарни задачи, като например да съхрани документ. Този контраст - между това колко добре изглеждат продуктите на Microsoft и колко лошо все още работят - бе една от причините главният изпълнителен директор Стив Балмър да обяви на 23 август, че напуска след година, пише в свой анализ по темата BusinessWeek. 

Балмър ще предаде на наследника си Windows 8, операционната система за мобилни телефони Windows Phone и предстоящата конзола за видео игри Xbox One. Това са добри и често красиви продукти. Тежката задача на заместника на Балмър ще бъде да превърне тези иновации в нещо повече: лесни за употреба, забавни и полезни продукти, които не разочароват потребителите.

Веднага след като Балмър обяви намерението си да се оттегли, критиците избълваха стандартните предложения как да се оправи Microsoft: да бъде нает някой като бившия шеф на IBM Сам Палмисано, да бъдат закрити губещите потребителски дейности и компанията да се съсредоточи върху корпоративния софтуер и услуги. Това са разумни стратегии, които биха били подходящи в краткосрочен план. Microsoft обаче все още ще трябва да продава продукти, които не са съвсем на нивото на по-изпипаните предложения на Apple, Google и останалите конкуренти.

Балмър вече свърши част от тежката работа. През юли той осъществи мащабна реорганизация, с която премахна традиционните бизнес отдели (Windows, Office), за да може всички да работят заедно по продуктите. В момента шефовете отговарят за технологични сфери като устройства, софтуер и услуги. Освен това през последната година бяха преработени и повечето водещи продукти на компанията. Следващият ѝ директор ще наследи един бизнес, който макар и вървящ надолу, продължава да носи достатъчно печалба.

За да не пропилее тази уникална възможност, наследникът на Балмър трябва първо да признае, че основната причина за тази печалба в момента - клиентите, които се чувстват хванати в капана на потребителските и бизнес продукти на Microsoft - няма да продължи още дълго. Вече няма причина потребителите да купуват продуктите на Microsoft при положение, че могат да изберат Apple, Google и др. Малко фирми купуват смартфони и таблети за служителите си, но много от тях им осигуряват компютри, така че Microsoft ще трябва да спечели всяка възможна частица пазарен дял на тези пазари по трудния начин, като произвежда неща, изпреварващи конкуренцията. Това означава да се изгради модел, който до известна степен прилича на този на Apple.

Урок номер 2: научи се да казваш не. И то много. Microsoft никога няма да има само пет продуктови линии като Apple, като се има предвид огромният обхват на бизнеса на фирмата - от клавиатури до сложен софтуер за центрове за данни. И все пак фирмата трябва да намали марките си - SkyDrive и Live.com вероятно не говорят нищо на повечето хора. Фирмата трябва да избере няколко марки, които потребителите да запомнят. Skype например, която е собственост на Microsoft, има около 300 млн. потребители и се радва на лоялност, с която повечето продукти на фирмата не могат да се похвалят. Според инвеститора в технологични фирми Роджър Макнами, който е съосновател на фирмата за частен капитал Elevation Partners, Microsoft трябва да издигне Skype над Windows като свежа и жизнеспособна марка, като създаде централен Skype браузър и Skype телефони, включително за потребители с по-ниски доходи на нововъзникващи пазари.

Така фирмата ще може да предприеме още по-радикални стъпки - да обедини в един пакет всички потребителски продукти на Microsoft, както в миналото направи революция, продавайки Word с Excel и PowerPoint. Фирмата вече предприе стъпки в тази посока, като започна да предлага безплатни минути в Skype с годишния абонамент на онлайн версията си на Office, но е нужно усилията в тази посока да се увеличат. Защо например брандът Xbox да не бъде използван, за да се продава на студенти пакет, включващ Xbox One, смартфон, Skype номер и студентска версия на Office? Подобни пакети могат да демонстрират на хората услуги, които работят добре, но все още не са намерили аудиторията си, като например Xbox Muxic. Субсидирането на тези сделки ще бъде скъпо в краткосрочен план, но Microsoft трябва да направи нещо драстично, за да засили резултатите си в мобилния бранш, докато все още има купища пари (77 млрд. долара).

И може би стъпка в тази насока е придобиването на Nokia

Всичко за промените в Microsoft четете тук!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:00 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още