Технологичните инвеститори могат да се поучат от технологичните маниаци и да обръщат повече внимание на предприемаческите конференции. Който през седмицата бе на конференцията за разработчици на Google, по-лесно може да разбере какво стои зад голямата ротация при акциите на гигантската търсачка.
Преди шест месеца Apple имаше пазарна стойност от около 550 млрд. долара, а Google се оценяваше на 230 милиарда долара. Оттогава акцията на Google поскъпна с една трета, докато книжата на Apple се свиха с една четвърт. Разликата в пазарната стойност следователно се сви до около 100 млрд. долара.
В крайна сметка Google вероятно ще се изкачи на трона като най-ценна технологична компания. След коригиране на данните около кешовите наличности при Apple двете компании вече са с равен резултат, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Защо това е така, издава един поглед над това, което в сряда Google представи пред разработчиците си. Успехът на компанията се дължи на факта, че тя осигурява иновации, разработва водещ софтуер и услуги за потребителите, а по-голямата част от тях направо подарява.
Да вземем Android. Според Google сега има повече от 900 милиона Android устройства, докато през миналия юни техният брой бе все още само 400 млн. броя. Този впечатляващ растеж е възможен само, защото Google предоставя софтуера си безплатно. И още един плюс: Android работи на устройства от всички ценови диапазони, от 40 до 600 долара, според анализаторите от Strategy Analytics.
По-специално решаващ е ниският ценови сегмент. Android разчита на по-широк сегмент от купувачи, отколкото по-скъпият iPhone. Вследствие на това делът на устройствата с Android на пазара на смартфони в 12-месечния период до март нарасна до 73%, показват данни на Strategy Analytics, докато iPhone държи 18 на сто.
Пазарните дялове тук са с подобна тежест, както при компютърната индустрия. Доминиращите операционни системи привличат разработчиците на софтуер в тяхната орбита. Преди години Microsoft лицензираше своята операционна система Windows на много производители, което му осигуряваше доминираща роля. И много скоро компютърните купувачи установиха, че софтуерните програми обикновено работят на машини с Windows, но не и на Mac.
Google не печели директно от Android. Но на повечето устройства с Android има услуги, които вкарват пари в хазната на Google: уеб търсене, YouTube или Google Maps например. А маркетингът на операционна система помага доста на Google е процеса на събиране на данни, които по-късно концернът може да предложи за "персонализирани" услуги на потребителите, и за реклама.
В действителност Google се утвърди като водещ разработчик на мобилен софтуер. Ако добавим и Gmail, Google има повече приложения в Топ 15 на САЩ от всеки друг доставчик, показват данни от ComScore.
На конференцията за разработчици през тази година нямаше нищо революционно. Но Google представи няколко рутинирани актуализации, които трябва да предоставят предимство на услугите пред тези на конкуренцията. Подобренията в направляваното с гласови команди търсене в комбинация с огромни обеми от данни на Google правят възможно един ден ние да можем да си говорим с компютъра. Освен това Google вече опакова повече снимки и информационни данни и потребителски доклади в картите си.
Дори и там, където Google изостава, групата се оказва иновативна. Новото приложение за музика, което бе представено в сряда, съчетава предимствата на пазарния лидер Spotify и Pandora. И социалната мрежа Google+ не може да доближи по брой на потребителите Facebook, но след новата актуализация има какво да предложи по отношение на видео чатовете и емисиите с новини. И след като Google имитира iPhone и IPAD, за да стъпи на пазара на мобилния бизнес, с Glass Google сега концернът развива собствено и по всяка вероятност революционно устройство.
Но има и сериозни предизвикателства. Така например Google не държи само в своите ръце своето мобилно бъдеще. Производителите на оборудване могат да модифицират Android за своите услуги. Amazon, Samsung и Facebook правят това. Но това е цена, която Google може да плати, тъй като проникването на Android все още насърчава достатъчно разработчици на софтуер да работят по тази система.
Apple иска да предотврати нещо, което се случи в миналото - неговите iPhone и iPad да последват съдбата на Mac. Компанията се надява да си възвърне пазарния дял като пусне на пазара по-евтини версии на своите устройства. За щастие на Apple ранното навлизане на концерна в мобилния бизнес гарантира, че няма да има липса на софтуер за неговата мобилна операционна система IOS.
От гледна точка на инвеститорите Apple има едно съществено предимство: акцията се оценява много по-изгодно на фондовата борса. Ако не се вземат предвид парите в брой обаче, акцията на Apple струва 7 пъти над очакваните за 2013 приходи, а при Google, от друга страна, това съотношение е 19 пъти. Възходящата тенденция на акциите на Google може да докара нови ентусиазирани фенове на акции с потенциал за растеж. А това може да добута книжата до още по-високо равнище. Акциите на Apple обаче в момента изглеждат доста по-съблазнително.
Междувременно софтуерът на Apple е леко остарял и сякаш се нуждае от основен ремонт, но с инвестиции в своите услуги и оборудване групата може да подобри позицията си. Затова инвеститорите би следвало много внимателно да проследят конференцията за разработчици на Apple през юни. Напредъкът, който компанията покаже там, ще бъде много по-важен за бъдещето на концерна, отколкото пускането на пазара на нов iPhone.