Възможно ли е Alibaba да стане следващият борсов дебютант, оценен на 100 млрд. долара? Компанията продължава да е сдържана по въпроса, но рано или късно основателят й Джак Ма ще трябва да предложи някакво решение на неговите съмишленици и служители, като първичното публично предлагане (IPO) е вай-вероятното решение, пише Ройтерс в свой анализ.
Настъпи добро време да се започне проучване как компанията би била оценена, допълва информационната агенция.
Основният бизнес на Alibaba е да продава. Онлайн магазините й Tmall са предпочитани от Nike и Unilever, а Taobao се фокусира върху връзките потребител-потребител. В този смисъл най-близки до компанията са Amazon и eBay. За целите на оценката обаче няма идеално „огледало“: За разлика от Amazon Alibaba не притежава или управлява индустриални площи и за разлика от eBay получава повечето си приходи от реклама, а не от потребителски такси.
Същевременно обаче компанията разширява услугите си, като те стават все по-трудни за оценка. Alibaba вече има мобилна операционна система, скоро може да започне да предлага и потребителски кредити. Главният стратег на компанията пък наскоро заяви, че тя се опитва да се превърне в най-голямата световна платформа за споделяне на данни.
Има обаче две числа, които наистина имат значение. Едното отразява колко точно Alibaba може да продава, а другото показва какъв процент получава от всяка трансакция, направена чрез сайта й. Другите услуги, като например кредитирането, също генерират приходи, но засега основната им задача е по-скоро да набират потребители и да управляват пазарния дял на компанията.
Първият въпрос е колко може да расте пазарът. Ако да кажем електронната търговия в Китай нараства с 35% годишно през следващите 2 години и Alibaba запази настоящия си пазарен дял (около 80%), трансакциите на компанията може да достигнат 300 млрд. долара през 2014 г. - повече, отколкото eBay направи през 2012 г.
Представете си сега, че Alibaba увеличи до 5% приходите от всяка трансакция – почти двойно, отколкото компанията получава в момента. Това би било на една трета от приходите, които eBay получава от повечето потребители, но би могло да генерира 15 млрд. долара приход за Alibaba.
Потребителите на Taobao поне засега използват сайта свободно, но са достигнали критична маса. Компанията може да се възползва от това, за да увеличи приходите си, включително чрез въвеждането на такса за осъществените трансакции, както и продажбата на повече таргетирана реклама.
Следващият въпрос е свързан с рентабилността. Ако приемем, че оперативният марж е 30% - приблизително на нивото от септември 2012 г., откогато са последните данни, с 15-процентният данък, на който се радват високотехнологичните компании в Китай, печалбата за 2014 г. би била 3,8 млрд. долара.
Истината е, че много други фактори биха имали влияние върху „магическите числа“ на Alibaba. Джак Ма трябва внимателно да следи цикличността на фондовите пазари и по-специално – на технологичния сектор. Тай като компанията му се радва на чуждестранна подкрепа, вероятно тя ще трябва да бъде листната и на чужди пазари.
Ситуацията при Baidu, Renren и Sina показват, че пазарните оценки не винаги се влияят само от представянето на основния бизнес на компаниите. Пазарните оценки може да се променят бързо. Когато наскоро Yahoo продаде обратно част от дела си в Alibaba, компанията беше оценена на 40 млрд. долара. Това обаче не е показателно, защото отразява преговорите между китайците с финансово затруднена компания.
Освен това интернет компаниите са с волатилни позиции. Няколко компании успешно демонстрираха как лесно се губят позиции, които също са били спечелени изключително лесно. Ако обаче е възможно да бъде постигната 12-цифрена пазарна оценка, по-добре е Alibaba да отвори пещерата рано, а не късно.