Почти една седмица, след като водещата германска телевизия ARD показа документален филм за условията за работа в онлайн търговеца на дребно Amazon, много клиенти се отдръпват от компанията. Загрижеността, изразена във филмовата критика: работници на временен договор са третирани неподходящо в логистичните центрове и поне в някои случаи са били контролирани съмнително от службата по сигурност. От няколко дни редица потребителски акаунти на германски клиенти на Amazon са закривани, а компанията продължава да не може да излъчи подходящо послание, пише германският ежедневник Handelsblatt.
Така например Маркус Рискмайер отново започва да купува книги от книжарница или от други интернет книжарници. И това, при все че самият консултант по комуникациите от Хамбург доскоро се наричаше "пристрастен потребител" на електронната търговия: той е пазарувал от Amazon литература за по няколко хиляди евро на година. И една книжарница в Егенщайн до Карлсруе днес има с един клиент повече. Художникът Вернер Дек се отписва от клиентската база на Amazon заради обвиненията. "Телевизионният репортаж за условията на труд ме накара да се отвратя. За мен е важно хората да бъдат третирани по начин, по който бих искал да ме третират и мен", казва той пред Handelsblatt.
Разбира се, обвиненията срещу дружествата в онлайн търговията и колетните услуги не са нищо ново. Желанието на клиента възможно най-бързо да получи невероятно разнообразие от стоки, доставени, ако е възможно за една нощ, има последици за пазара на труда. В телевизионния документален филм от миналата година разследващият журналист Гюнтер Валраг разкритикува натиска над служителите на колетните услуги GLS. ZDF също излъчи документален филм за натовареността на служителите на Zalando.
Онлайн търговията процъфтява – продажбите в индустрията са се увеличили миналата година с близо една шеста до 39,3 млрд. евро. А особено по време на коледните празници очакванията на клиентите са огромни, когато става въпрос за време на доставките.
Ако от една страна компанията буди възхищение за това как е станала глобален гигант в доставките, а от другата страна се включва и в нови области като изчислителни облаци и електронни книги (Kindle), от друга страна работата на логистичните центрове винаги е била критикувана. Също така и данъчната оптимизация, която групата въведе в световен мащаб, е трън в очите на финансовите министри в Германия, Великобритания и другаде.
Наскоро Financial Times писа за липсата на ентусиазъм, с който компанията се сблъсква във Великобритания. Въпреки че много работни места ще бъдат създадени в новите подразделения, отново има много критика. "Не се считаме за добър работодател", цитира вестникът мениджъра Глен Уотсън. Служителите обаче се оплакват, че се използват като "човешки роботи" и са подложени на огромен натиск по време на работата си.
Предвид последните критики е изненадващо, че Amazon е в състояние на шок заради проучването на ARD. Компанията не успява да намери адекватен отговор дни след излъчването на репортажа. На английската и немската Facebook страница темата се появява отново и отново в потребителски коментари, но напразно може да търсите тук изявление от компанията.
В телевизионни програми в неделя за първи път изпълнителният директор за Германия Ралф Клебе се опитва да защити концерна. "Amazon уверява, че вече не работи с критикуваните служби за сигурност", каза той в предаването "RTL aktuell".
В предаването компанията-подизпълнител Hensel European Security Services бе обвинена в тесни връзки на нейни служители с радикална дясна идеология. Особено тази част на материала се погрижи за критики в международен план. Паравоенната проява на подизпълнителя се посрещна негативно от клиентите.
Amazon първоначално посочи, че ще разгледа обвиненията "дори, ако охранителната фирма не е имала договор с Amazon".
Ако се вярва на множеството постинги в Twitter и Facebook, то Amazon вече е загубил редица клиенти – колко точно, компанията не съобщава. На страницата във Facebook през минута се появяват подобни статуси. Докато някои потребители определят компанията като "робовладелец", други обвиняват клиентите, че подкрепят Amazon чрез своите поръчки.
Който смята, че процедурата по изтриване на акаунта е скъпа и времеемка, може да намери помощ в Twitter. Там потребители усърдно пускат инструкции за прекратяване. Има и линк към онлайн петиция, инициирана от неправителствена организация в Хесен. 30 000 гласа вече са събрани там, с които потребителите искат да принудят Amazon да предостави по-добри условия на труд за своите служители.
преди 11 години Щом са толко отворени да заповядат на двойните цени в нормалните книжарници, няма как една стока да е евтина и никой по веригата да е не е преебан. И ако никой не е преебан западняка няма да е богат западняк а просто едни от многото равни които не могат да си позволят да си купят книги или каквото и да е друго отговор Сигнализирай за неуместен коментар