Майкъл Дел е първокурсник в колеж през 1984 г., когато основава PCs Limited в своята стая в общежитието на Университета на Тексас. Компанията асемблира компютри по поръчка, най-вече за малки предприятия и любители. Скоро след това той напуска колежа, за да се съсредоточи върху бизнеса си на пълен работен ден.
Неговият бизнес модел е да приема поръчки на клиентите по телефона, като по този начин избягва посредник. През 1988 г. компанията, тогава известна под името Dell Computer Corp., стана публична, нараствайки до 30 милиона долара. Моделът на преки продажби ѝ дава предимство пред съперници като International Business Machines Corp. (IBM) и Compaq Computer Corp. По-големите фирми продават компютри чрез местните прекупвачи и дистрибутори.
Компютрите по онова време все още струват около 3000 долара. Dell не само елиминира някои разходи, което му помага да се конкурира в цената, но дава на клиентите възможност да уточнят точните параметри на дискове и памет, които искат в своите компютри. Ефективната верига за доставки също помогна на Dell да генерира кеш, като компанията успява да вземе парите от клиентите, преди всъщност да асемблира машините, които са поръчани.
Възходът на интернет и електронната търговия разшири бизнес модела на Dell. Шест месеца след пускането на Dell.com през 1996 г., компанията генерираше повече от 1 милион долара чрез онлайн продажби на ден през сайта. До 2001 г., тази сума нарасна до 40 милиона долара на ден.
Междувременно Dell усъвършенства своята верига за доставки, премахна ненужните стъпки и разходи. Компанията организира за ключови доставчици отворени складове в близост до своите фабрики и накара всички свои доставчици да предоставят дискове и процесори само, когато са необходими.
Dell използва своята верига за доставки, за да разшири дейността си към предлагане на по-скъпи продукти за бизнеса, като сървъри. Към 2000 г. Dell бе най-голямата PC компания в света.
Постепенно обаче конкурентните производители на персонални компютри подобриха ефективността на своите вериги на доставки. В някои случаи компаниите започнаха да възлагат производствените задължения на компании в Азия, особено когато цените на преносимите компютри паднаха и мобилните модели станаха по-популярни, отколкото настолните компютри.
По продажби на компютри в световен мащаб Dell днес вече е на трето място след Hewlett-Packard и Lenovo. “Ние вече не сме чист производител на PC”, заяви самият Майкъл Дел още през юли 2012 г. По-скоро основната точка се измествала постепенно към корпоративния пазар. Според самия Дел около половината от брутната печалба вече не се дължи на подразделението за компютри.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.