IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-мразеният човек в китайския интернет бранш

От август насам Qihoo на интернет предприемача Хунгуй Джоу отхапа 10% от интернет търсенията в Китай

09:00 | 10.12.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	&nbsp;Джоу (в средата) при листването на Qihoo 360 Technology Co Ltd. в Ню Йорк. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

 Джоу (в средата) при листването на Qihoo 360 Technology Co Ltd. в Ню Йорк. Снимка: Ройтерс

През август предприемачът Хунгуй Джоу се появи на сцената, за да отхапе част от възлизащия на 3,3 млрд. долара пазар на интернет търсенето в Китай. В този сегмент китайският доставчик Baidu господства по такъв абсолютен начин, че често компанията е наричана „китайският Google“.

Само три месеца по-късно компанията му Qihoo 360 Technology вече си осигури дял от около десет процента от всички търсения, твърдят от котираната на Нюйоркската фондова борса фирма. Тя използва своята платформа като портал и като антивирусна услуга, за да изтръгне от Baidu пазарен дял. Китайският интернет гигант е отговорил на това и блокира част от своето съдържание в резултатите от търсенето на Qihoo, пише Wall Street Journal.

Джоу обаче не си трае. Бившият топ мениджър на Yahoo, който се интересува страстно от оръжия и класическа музика, се хвърли открито във фронтална атака срещу Baidu. Доминацията на групата в интернет търсенето води до слаб продукт, при който твърде голямата публичност е взела надмощие, подхвърля 43-годишният дългуч срещу гиганта Baidu. Някои от най-големите интернет компании в Китай се радват на "монопол, така че тези актьори могат да си позволят малко в областта на иновациите", каза той в интервю. "Ние постоянно сме в конфликт с гигантите в интернет, защото се опитваме да играем ролята на прекъсвача на монопола и да променим завинаги пейзажа", добави той. Говорител на Baidu отказа да коментира различията с Qihoo. 

Напрежението между двете компании се изостря до такава степен, че контролираната от държавата Асоциация на интернет индустрията наскоро се почувства длъжна да се намеси. Асоциацията призова китайските доставчици на интернет да се споразумеят за приемането на кодекс за поведение. В него конкурентите обещават да водят лоялна конкурентна битка. И по-специално те се задължават да не злоупотребяват с така наречените уеб роботи, които автоматично сканират интернет и събират информацията. Договорите обаче се сключват на доброволна основа. Но китайското правителство регулира интернет често с необвързващи споразумения, които обаче фирмите все пак са принудени да следват. През октомври Baidu е подал съдебен иск срещу Qihoo за около 16 млн. долара. Компанията е обвинена в използване на уеб роботи, за да се докопа незаконно до съдържание на Baidu. 

Самият факт, че Qihoo е успял да грабне пазарен дял, е рядка победа за малка фирма срещу една от големите компании, които все по-често доминират според мнението на някои предприемачи, интернет сектора в Китай. Наистина има и млади китайски компании, които успяват да пробият. Но пазарът е по-труден, отколкото в други страни, тъй като компании като Baidu и чат гиганта Tencent Holdings вече са заграбили огромен пазарен дял.

"Като се има предвид огромния брой на интернет потребителите в Китай, днес е доста лесно да се започне такъв бизнес, да се навакса леко и дори да се вземе нещо от пазара", каза Уанг Син, съосновател на уеб сайта, от който възникна на по-късен етап социалната мрежа Renren, а също и ръководител на сайта за групово пазаруване Meituan. „Но е много по-трудно да се постигнат устойчиви и измерими печалби. А особено трудно е да се изгради подобен на платформа бизнес, който може да се конкурира с Tencent и други наложили се компании". 

Сред онези, които се противопоставят на „старите кучета“, Джоу трябва да е един от най-красноречивите и борбени представители. Във всеки случай това е най-противоречивият играч в китайската интернет индустрия, пише WSJ. Неговите критици го обвиняват, че по отношение на собствените си интереси не се различава по нищо от по-големите си конкуренти. Някои го смятат просто за самостоятелен промоутър.

Последна актуализация: 06:59 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още