Германският медиен пейзаж обеднява с още един вестник. Financial Times Deutschland ще бъде закрит. Причина за това са липсата на смелост и липсата на идеи у мениджърския екип на издателството, но и многото пропуснати възможности.
В крайна сметка всички молби, просии и пледоарии не помогнаха - първоначално създадения с идеята да революционизира германската преса Financial Times Deutschland ще публикува на 7 декември своя последен брой. Напразно служителите, представителите на работниците и профсъюзите се опитаха да спрат неизбежното.
„Ограничителните мерки и мерките за икономии не трябва да се решават едностранно и в ущърб само на журналистите", предупреди Майкъл Конен, национален председател на Германската асоциация на журналистите, пред списание Spiegel. Заместник-председателят на синдиката Ver.di Франк Вернеке просъска, че базираното в Хамбург издател Gruner + Jahr (G+ J) не само слага край на FTD, но гласува съзнателно срещу качествената журналистика.
"Това е трагедия", казва редактор на FTD пред Spiegel, който пожела да остане анонимен. „Днес е денят, в който носим розово-оранжева панделка на ревера си", пише редакторът Андреа Ронки в Twitter. Но как се стигна до тук?
FTD бе замислен в началото на новото хилядолетие от Gruner + Jahr и британския издател Pearson, по време на интернет революцията и бума на фондовия пазар. "Тогавашните буйни печалби на другия икономически ежедневник Handelsblatt подтикнаха двамата участника към подобна идея“, заяви медийният експерт Хорст Рьопер от изследователския медиен институт Formatt.
В края на краищата Financial Times Deutschland стана това, което винаги искаше от него първият му главен редактор Андрю Гоуърс. Вестникът цели „онези читатели, които имат по-важни неща за вършене, отколкото да четат вестници“, обяви британецът при старта на FTD на 21-и февруари 2000 г.
Идеята обаче не е сработила, тъй като германският пазар бил твърде малък за два финансови ежедневника.
Дванадесет години по-късно това вече е официално: издателят Gruner+Jahr се заблуди грандиозно с вестникарския проект. От създаването на FTD в икономическото подразделение на издателя – G+J-Wirtschaftsmedien, е калкулирана обща загуба в размер на около 300 млн. евро.
Разходите за редакцията и отпечатването са били твърде високи от самото начало. В допълнение към това FTD пострада и от фаталното развитие на рекламния пазар. Рекламните средства в допълнение към продажбите са основен източник на вестници. През 2000 г. интернет бумът предизвика голям брой стартиращи компании и IPO-та, които трябваше да бъдат силно рекламирани. Това вкара пари и във FTD.
Гоуърс говореше еуфорично и с метафори. „Пазарът расте с темпо, което не може да бъде достигнато“, заяви той тогава и поясни, че целта е вестникът да мине на печалба след 4 до 5 години. Но дори и в тази изключително благоприятна за вестниците фаза мениджърите на издателя не успяват да отчетат печалби.