Първичното публично предлагане на Zynga бе всичко друго, но не и блестящо. Но това не бе причина при Пинкъс веднага да зазвъни алармата. Акциите на дружеството се приземиха след първата търговска сесия на отрицателна територия, а по време на търговията само за кратко надминаха емисионната цена от десет долара.
Първите предупреждения се появиха през април. Оказа се, че новопридобитата игра Draw Something губи бързо играчи. Zynga плати на разработчиците на играта, компанията OMGPOP, 183 млн. долара. И то само шест седмици след като Draw Something излезе на пазара. В допълнение, някои от най-големите игри на Zynga за Facebook започнаха да отчитат спад. Тази тенденция не убягна от погледа на Бинг Гордън, рисков капиталист от Kleiner Perkins, който е в борда на директорите на Zynga.
Zynga не успя да даде приоритет на мобилните разработки и сега се сблъсква с факта, че онлайн игрите на компанията не могат лесно да се прехвърлят на по-малките екрани на смартфоните, казва Гордън. "Мобилният сектор беше недооценен, както по отношение на възможностите да се правят пари, така и по отношение на потребителския опит", казва той.
Междувременно и атмосферата сред служителите на Zynga вече не толкова добра. Цената на акцията се впуска в дългосрочен спад. Стана и все по-трудно игрите да стават истински хитове. Персоналът на Zynga все повече и повече започва да поставя под въпрос цената на дружеството.
През май делегация от сто висши служители пътува за Монтерей в Калифорния, за да се срещне извън седалището на компанията с Пинкъс. Продуктовият директор Джонатан Лиу се конфронтира с боса, представлявайки група от други топ мениджъри. Zynga се нуждае от ясна стратегическа визия, поискал той от Пинкъс. „Почти му се развиках“, спомя си Лиу. "Хората не могат да обяснят каква е действителната ни стратегия, и защо всеки ден трябва да идват на работа в Zynga", обвини той Пинкъс. Директорът само кимнал и се съгласил с констатацията.
В следващите месеци Пинкъс започва някои промени. Така например уволнява Джон Шапърт, главен оперативен директор. Преорганизира мобилното подразделение, така че да не бъде отделна и самостоятелна бизнес единица, а да бъде интегрирана във всяко студио за игри. И започва да опитва да навлезе в нови полета, например хазарните игри. Започва все по-често да взима участие в дискусиите за продуктите, които преди е посещавал само спорадично. И дори си сменя телефона, като от Blackberry преминава на iPhone, защото и самите потребители на Zynga предпочитали това устройство.
Но усилията му са били напразни. Нито акциите възстановиха цената си, нито моралът на служителите се повиши. През юли Zynga обяви загуба за второто тримесечие и намаляващ ръст на приходите. Прогнозите за цялата година бяха намалени. Цената на акциите се срина от пет до три долара.
Вече е почти ежедневие служителите на Zynga да напускат компанията на тълпи. В рамките само на три месеца от доставчика на игрите си тръгна креативният директор, главният технологичен директор за развитие на инфраструктурата и старши инженер. Тази седмица беше обявено, че главният финансов директор преминава от Zynga във Facebook. Twitter пък успя да наеме ръководителя на финансовия отдел на компанията.
"Когато изведнъж цените на акциите започват да се публикуват всеки ден, всеки ръководител се бори с проблема как да нормализира поведението си. Момчетата не могат да превъзмогат това постоянно да следят резултата на борсата", казва Гордън. През лятото той посъветва Пинкъс да мотивира парично съответните топ мениджъри, за да ги насърчи да останат.
Но проблемът с изтичането на персонала се влоши, защото Пинкъс допусна грешки и при изплащането. И в миналото той бе подложен на критика, защото е поискал обратно акции от определени служители. С най-добрите намерения да направи нещо за бизнес климата, той обяви края на юли програма за опции за акции, който следва да се прилага за първи път за цялата компания.
Но в ръководния екип на Zynga няма единно становище за това как трябва да бъдат разпределени опциите. Пинкъс е искал да предостави възможности за всички служители. Други обаче се изказвали в подкрепа на тезата, че опциите трябва да са само за най-добрите служители. И накрая всички са се съгласили на компромис: опции за акции за всички служители, но служителите с най-добри резултати ще получат по-голям дял.
В съответствие с този план обаче много от служителите са получили едва няколкостотин опции, с график за изпълнение от няколко години. Някои служители са реагирали обидено, разказват двама бивши служители на Zynga. „Това е благотворителен акт и обида“, са казали те и попитали дали може да се откажат от тях.
„А всичко това бе в резултат на наистина добри намерения. Но мисля, че ще го запомня като поучителен опит и житейски урок", каза Дейвид Ko, който тогава отговаря в Zynga за сектора с мобилните игри. "В крайна сметка постигнахме по-скоро смесени резултати".
Оттогава Пинкъс се концентрира над това да подобри комуникационните си умения. През септември той даде старт на т. нар. „Project Whistle". Програмата има за цел да сближи топ мениджърите и служителите на Zynga. През миналите два месеца се състояха над 30 конференции, при които топ мениджърите са дискутирали стратегиите на Zynga и са отговаряли на въпроси на подчинените си.
Същевременно консултантът Кембъл учи изпълнителния директор на Zynga на делегиране. Пинкъс е известен с това, че по време на дискусиите взима думата и се губи в детайли, като размера на шрифта и цветовата схема на дадена игра.
През изминалата седмица Zynga обяви, че Дейвид Ko се повишава от ръководител на мобилното подразделение в оперативен директор. А Стив Чан сега е отговорен за всички игри. Преобразуването на мениджмънта отваря пространства за Пинкъс, за да се съсредоточи върху продуктовите решения на най-високо ниво.
„Мога да видя напредък“, казва консултантът Кембъл по-рано този месец. Пинкъс вече разработва дневния си ред на по-ранен етап, насърчава служителите си да присъстват на срещите и не изземва сам дискусията. "Научих го да не иска да изсмуче всичкия въздух от стаята", казва Кембъл.