IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пинкъс посяга към последната спасителна сламка

Изпълнителният директор на Zynga търси начин да спре изтичането на кадри от компанията

09:30 | 26.11.12 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Марк Пинкъс.&nbsp;<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Марк Пинкъс. Снимка: Ройтерс

Когато главният изпълнителен директор на Zynga Марк Пинкъс се среща с технологичния гуру Бил Кембъл, почти се просълзява. Случва се през септември, а доставчикът на интернет игри от месеци не излиза от негативните заглавия в медиите. Сега Кембъл трябва да помогне това да се промени.

Ветеранът от бранша е член на Управителния съвет на Apple и вече е консултирал редица известни мениджъри от Силициевата долина, сред които Стив Джобс и Ерик Шмид. В компанията за интернет игри го е довел инвеститорът в Zynga – компанията за рисков капитал Kleiner Perkins Caufield & Byers. Сега той трябва да помогне и на Пинкъс, който напоследък гледа безпомощно как цената на акциите пада, защото някои онлайн игри на създателя на Farmville губят популярност. Някои партньори на Kleiner Perkins предупреждават Кембъл преди срещата му, че Пинкъс ще е твърд като гранит, пише в свой обзорен материал Wall Street Journal. 

Но отчаянието на 46-годишния директор на Zynga е толкова голямо, че със сигурност ще чуе какво му казва Кембъл. Като „обезкуражен" и близо до сълзи описва Кембъл емоционалното състояние на изпълнителния директор, който през миналата година изкара петгодишната компания от Сан Франциско за девет милиарда долара на фондовия пазар и оттогава насам трябваше да гледа безмилостния спад. "Турбулентността на компанията му се отразява зле, той се чувства ужасно". 

Но разговорът има пречистващ ефект. Двамата мъже говорят за предизвикателствата, пред които е изправена Zynga. Пинкъс слуша съветите на гуруто в индустрията. Той осъзнава, че трябва да направи нещата по различен начин, за да спре спада.

Докато трудностите на Zynga през последните няколко месеца бяха щателно проследени от пресата, Пинкъс външно винаги се показваше оптимистичен и положителен. Но зад кулисите той си признава, че положението не е никак розово. В компанията му имаше борби и спорове, топ мениджърите са нелоялни, имаше също така и спорове със служителите. За да успокои нещата, Пинкъс се опита да удовлетвори някои искания на персонала, като предостави например разширена програма под формата на компенсации с акции. Но предложението имаше обратен ефект.

Накрая Пинкъс отстъпи и поиска помощ отвън - от Кембъл и други съветници. Оттогава той се посвети на идеята да промени частично вътрешната структура на доставчика на игри. Например промени екипа на топ мениджърите. Пинкъс се опитва и да приведе Zynga в по-добра позиция при мобилните игри – засега слабото място за компанията. Също така работи и над себе си. Изпълнителният директор, който притежава 50,2% от правата на глас в Zynga, с помощта на външни консултанти подобрява управленските си умения. Сега той се опитва да предефинира ролята си като ръководител чрез делегиране на по-голям контрол и повече права и чрез подобряване на вътрешната комуникация.

Как се е държал Пинкъс под нарастващото напрежение, може да се разбере от споделените мнения на редица настоящи и бивши служители на компанията. Самият той не е готов да даде интервю за WSJ, но пише в електронно писмо до редакцията: „Бързата промяна на навиците на играчите и на социалните технологии продиктуваха основните промени в Zynga. А когато бизнесите се променят, тогава е неизбежно някои хора да изберат да напуснат компанията“.

Не е ясно дали промяната на курса, която Пинкъс стартира, вече дава плодове. Въпреки че и други новорегистрирани на борсата дружества от интернет сектора като Groupon и Facebook пострадаха след своите IPO. Въпреки това издателят на игрите, който в момента вече има пазарна капитализация от два милиарда долара, е изправен пред собствени проблеми.

От борсовия дебют през декември акциите загубиха над 75% от стойността си. Много от онлайн игрите на Zynga, които могат да бъдат възпроизвеждани почти само в рамките на социалните мрежи, вече не са толкова обичани от потребителите. Facebook насърчи конкуренцията и направи такива промени в сайта си, че готовите да играят потребители могат доста трудно да открият офертите на Zynga за социалната мрежа.

"Предизвикателството за Марк е как той да продължава да прави страхотни игри, ако неговите активи – неговите разработчици - буквално се промъкват около вратата на изхода", казва Ричард Грийнфийлд, анализатор в BTIG. 

Последна актуализация: 17:24 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още