Всички фирми, които имат Facebook страница, мечтаят за хиляди Facebook фенове и Twitter последователи. Някои фирми, които нямат много феновe, прибягват до Ebay и си ги купуват евтино. Проблемът е обаче, че тези псевдофенове могат да навредят на компанията, пише в свой анализ германският икономически всекидневник Handelsblatt.
„Имаме 100 хиляди Facebook фенове и 70 хиляди Twitter последователи!“ С такива изказвания се хвалят много компании. Тези цифри обаче не казват много в Web 2.0 – там важи друга валута.
Нормално е, компаниите да искат повече и повече фенове – по този начин повишават популярността си. Но всъщност въобще не е ясно дали една компания, която има над 70 хиляди потребители в Twitter, има по-добри шансове пред конкурентната фирма, която има само 500?
Журналистите също имат навика да се ориентират по големината на феновете относно дадено предприятие. Все пак колкото повече Facebook фенове има една фирма, толкова по-атрактивна изглежда тя. „Хиляди“ фенове означава, че тази компания има с какво да се гордее. Факт е, че многобройно харесвани страници се представят по-често в медиите, говори се повече за тях, отколкото за не толкова популярните сайтове. „Броят на феновете все още се брои за важен критерий. Вероятно защото това е стойност, която се вижда веднага“, казва и Анет Швиндт, шеф на германска PR агенция.
„Много фенове = на голямо внимание“, смятат шефовете на големи фирми. Затова и във фирмените презентации това е нещо, което се представя с удоволствие.
Ето защо не е въобще учудващо, че не само компании, а и политици и партии отиват на „шопинг тур“ за Facebook фенове, вместо да се опитат сами да ги спечелят.
Но това една компания да има хиляди почитатели е само едната страна на успеха. Защото в социалните медии има една много по-важна "валута", която важи, и тя е "интерактивност".
Компаниите нямат полза от псевдофенове
Какво значи интерактивност? Ретуитват ли Twitter последователите съобщенията на компанията? Или по-скоро сред 20-те хиляди последователи има 15 хиляди, които всъщност са формални имена?
Участват ли Facebook феновете в дискусии, споделят ли публикации, занимават ли се с актуални теми на компанията? Натиснали ли са поне веднъж бутона „харесва ми“ на нечия публикация или рекламиран продукт на фирмата?
Именно във Facebook ползата от закупени фенове е равна на нула. Те могат да бъдат опасни и за имиджа на компанията. Това се дължи на факта, че Facebook въведе така наречения Edge Rank. Този алгоритъм следи какво и къде коментира даден потребител. Така социалната платформа стига до извода, че потребител, който рядко или никога не общува или не харесва публикации на приятел или компания, значи той просто не се интересува от тях.
Следователно тези потребители започват да получават все по-рядко и по-рядко новите публикации на конкретния приятел или фенстраница. Например една компания може да има около 50 хиляди фенове на страницата ѝ във Facebook, но ако само една малка част от тях виждат новите публикации, тя няма да има огромен успех в разпространението на рекламите си. Докато една компания, която има само 10 хиляди фенове, но спечелени по честен път и която редовно „комуникира“ с тях в социалната мрежа, то тя ще има много по-голям успех.
„Тези, които си купуват фенове, попадат под ударите на поговорката "С техните камъни по тяхната глава“, казва германката Анет Швинд. Има много фирми, закупили фенове от други страни, които дори не разбират немски и не разбират публикациите на компанията. „Дългосрочно този метод не води до нищо добро. Защото главната цел – а именно диалогът – не може да бъде постигната по този начин“, казва Стен Франке, шеф на фирма за проучване на социалните медии.
Не на последно място Facebook се е заел да разчисти фалшивите акаунти или тези, които не са ползвани от твърде дълго време. По този начин много компании са загубили вече хиляди свои последователи в социалната мрежа. Гордън Вюбе от берлинска агенция за социални медии сравнява купуването на фенове с тунинговането на автомобил: „Разбира се, имаме лъскави джанти и готиния спортен вид, но колата си кара толкова бързо, както и преди.“
Едно е ясно: компаниите и марките трябва да се грижат за добрия си имидж и за здравите връзки със своите клиенти – а това не е трудно само в реалния живот. Добрите взаимоотношение и добрата популярност в социалните мрежи също се печелят със здрава работа, пише още Handelsblatt.
Още новини за технологии четете в Dnes.bg