Същевременно разходите за мобилна реклама почти са се удвоили през първата половина на настоящата година до 1,2 млрд. долара. Макар че това постижение е толкова сериозно благодарение и на доста по-малката база, от която се тръгва, мобилните устройства са очевидно най-силният двигател на ръста в бранша.
И докато ръстът при изобразителната реклама през първата половина на годината е едва 4%, при видеорекламата той достига 18% на годишна база.
Промяната в онлайн рекламата е ясно различима от известно време. Тримесечието, приключило в края на септември, е третото поредно, в което цената на клик в Google търпи двуцифрен спад на годишна база. А от юли акциите на Facebook понесоха тежки удари заради опасенията дали социалната мрежа ще превъзмогне прехвърлянето на потребителите ѝ от персонални компютри към мобилни устройства.
Когато пазарът започне да се забавя и променя, тенденцията е първите един-двама играчи на него да устоят на трудния период по-добре от по-слабите си конкуренти.
Точно това се случи и в сектора за мрежово оборудване в началото на миналото десетилетие, когато корпоративните потребители драматично забавиха покупките си на интернет принадлежности. След като големият бизнес изгради връзката си с епохата на интернет, не му се налагаше да го прави отново и отново.
Макар че промяната засегна силно властелина на мрежовото оборудване Cisco Systems и наказа акционерите му, той успя да оцелее и дори консолидира позициите си в много пазарни ниши.
Всички негови дългогодишни конкуренти обаче, като 3Com, Lucent Technologies и Nortel Networks, не оцеляха като самостоятелни компании. Те бяха придобити при изключително ниска пазарна капитализация. Днес единственият конкурент на Cisco, който инвеститорите могат да отбележат, е Juniper Networks.
Няма причина да се съмняваме, че по-малките интернет компании ще пострадат най-много в една обстановка на разходи за онлайн реклама, белязана от по-слаб ръст и промяна на разходните модели. Тази не е сред тенденциите, които са в състояние внезапно да обърнат курса, тъй като е базирана върху една по-широка промяна в начина на достъп на потребителите до интернет.
Някога потребителите четяха интернет като вестник. Все повече и повече обаче те го гледат като телевизия.
Ако интернет компаниите не разполагат със стратегия за залавяне за ръста в разходите за мобилна и видеореклама, те действат на пазар, който се забавя значително и ще продължава да го прави. Инвеститорите в такива технологични компании може да пожелаят да избегнат огромния кораб, насочил се право срещу тях.