През четвъртото тримесечие на миналата година, след пускането на iPhone 4S, 12% от потребителите на мобилни телефони на AT&T са посегнали към новия смартфон на Apple. Маржът на компанията в мобилното подразделение намалява с 1/3 до 29%, изчислява UBS. През второто тримесечие на тази година много клиенти чакаха новия iPhone и само шест процента от клиентите на AT&T са купили нови телефони. В последствие маржът скочи до 45%.
За да може тези „iPhone“ цикли да не доведат до твърде големи дупки в печалбата, от известно време насам AT&T и Verizon подтикват засилено клиентите си към касата и при покупка на други нови модели смартфони. Така например Verizon въведе 30 долара такса за някои клиенти, а AT&T удвои ъпгрейд таксата си до 36 долара. Освен това мобилните оператори намалиха щедростта си спрямо предишните години, когато става въпрос за клиенти, искащи да вземат нов iPhone, въпреки че двугодишният им договор не е изтекъл.
„Ние вярваме, че този подход намалява риска от това доставчикът да капитулира пред търсенето на ново устройство. Това вече се случи при предишните представяния на новите устройства“, заяви анализаторът на UBS Джон Ходуилк в бележка до клиентите.
Verizon и AT&T отдавна са се отказали от неограничените тарифни планове за данни за нови клиенти и са ги заменили с диференцирани ставки. Това лято те са продължили тази стратегия. Сега се предлагат нови тарифи, които отделят по-малко внимание на текстовите съобщения и телефонни обаждания за сметка на по-доходоносните планове за данни.
Новият iPhone може да ускори преминаването към новите ставки. Verizon Wireless, съвместно предприятие на Verizon и Vodafone, ще продава дисконтирани смартфони изключително на клиенти с градуиран тарифен план. Някой, който е сключил договор за неограничен план за данни, какъвто Verizon започна да предлага през януари 2011 г., за да продава iPhone, трябва или да плати пълната цена за iPhone 5 или да премине към различна тарифа. Междувременно AT&T обяви, че iPhone клиенти, които ще ползват системата за видеоконферентна връзка на Apple FaceTime с мобилен интернет, трябва да изберат една от новите тарифи. Които, разбира се, са по-скъпи.
От добре информирани източници Wall Street Journal е научил, че следващият iPhone ще бъде оборудван с LTE, която дава възможност за по-бърз трансфер на данни от сегашния 3G стандарт UMTS. Американските оператори са инвестирали милиарди долари в нови мрежи LTE, но досега те почти не се използваха. Към края на второто тримесечие само 12% от 89 милиона клиенти на Verizon с договор са ползвали бързата 4G мрежа, съобщиха от компанията.
Сега доставчиците се надяват, че новият iPhone най-накрая ще накара повече клиенти да се възползват от LTE мрежата. Тази надежда обещава подобрения за бизнеса по два начина: от една страна с LTE данните се предават по-ефективно и икономично, а от друга страна - по-бързата скорост може да накара потребителите да използват интернет по-често.
„Често след предоставянето на по-бързи мрежи следва увеличен глад за данни от страна на клиентите“, каза Боб Ази, старши вицепрезидент на мрежовото подразделение на Sprint Nextel. Sprint предлага на клиентите си, за разлика от AT&T и Verizon, все още неограничени тарифни планове за данни, поради което и при по-високо използване на данните няма да печели повече пари. Компанията е в началния етап на изграждане на LTE. Ето защо с включването на новия iPhone в своята продуктова гама Sprint сключи скъп залог - да печели нови клиенти и да предпази старите си от напускане.