IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Четиримата интернет шерифи, които цензурират света

Как Apple, Facebook, Amazon и Google налагат на световната мрежа своите закони

09:00 | 05.09.12 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Apple, Facebook, Amazon и Google ни показват често как да виждаме интернет света.<em> Снимка: Getty Images News</em></p>

Apple, Facebook, Amazon и Google ни показват често как да виждаме интернет света. Снимка: Getty Images News

Условията и редът за ползване на интернет корпорациите са се превърнали в силата на закон, в който правата на участващите до голяма степен са изключени. Господстват търсенето и предлагането, изборът се заменя с потребителски решения.

Така например германските потребители са се съгласили например с правилото, че мъжете в социалната мрежа може да показват гърдите си, но жените - не. Тук една американска компания налага своите неопуритански морални схващания на останалата част от света. Отвъд зърната на гърдите обаче са възможни доста неща. Дори изображение на мъж, застанал пред закопчана в белезници жена в булчинска рокля. Той е поставил крака си на гърба ѝ и замахва с пистолет в ръка.

По моралните теми Facebook не взема отношение, а препраща към „стандартите на общността Facebook“. Все едно една общност може да развие стандарти!

Или и това отново е само тест?

Сърфиращите в интернет днес, отчасти доброволно, отчасти без да го осъзнават, участват в поредица от гигантски експерименти. При това винаги става дума за данни и за всичко, което може да се направи с тях.

Вероятно няма друга интернет компания, която да експериментира повече с потребителите си, отколкото Google. Най-големият експеримент от този вид започва на 4 декември 2009 г. - и продължава и до днес. Google обяви по онова време персонализирано търсене за всички, тъй като то осигурявало по-добри и по-точни резултати. Така резултатите вече се съобразяваха с потребителите, първоначално по 57 критерия, днес по много повече. Не всички от тях търсещият може да види, да намери или да изключи. Така частта от света, която Google представя на своите потребители, става по-персонализирана. И същевременно доста по-малка.

Това обаче се знае от малко потребители и затова представлява проблем.

Днес алгоритмите все по-често определят каква информация да стига до крайния потребител. Светът е предварително подреден от привидно неподкупен и неутрален подход на математическа прецизност. Само че тя не е обективна и затова всеки би трябвало да има възможност да види своите данни, за да разбере как светът му се предопределя, какъв рейтинг му дава компютърът и защо.

Алгоритъмът може да бъде оръжие

Но Google пази своите алгоритми като истинско съкровище. Срещу това по принцип не може да се стори нищо, всяка компания има правото да защитава своята оперативна ценност. И Coca-Cola пази ревностно тайната рецепта за напитката си.

Но алгоритъм, който засяга милиони човешки животи и мнения, не е просто кафява лимонада. Той може да бъде оръжие.

Неговата разрушителна сила се разкрива бавно - дори и ако на първо време касае борбата срещу конкурентите. Органите за защита на конкуренцията в Индия, Аржентина и Южна Корея са завели дело срещу концерна. След дълго разследване европейският комисар по конкуренцията Хоакин Алмуния заплашва да подаде т. нар. „изложение на възраженията“. Това ще бъде последната формална стъпка преди налагането на глоба. Според Брюксел Google е злоупотребил с господстващото си положение, и сега неохотно води преговори с комисията.

Стратегията на Google обаче не се отнася само за компании. Когато преди няколко години компанията създаде своя атлас Street View, той събираше незаконно потребителски данни от частните радиомрежи. Последваха множество разследвания и Google трябваше да изтрие тези данни. Но сега Google признава пред националния орган по защита на данните в Обединеното кралство, че все още притежава „малко количество“ от тези данни. Но какво означава малко количество в случая?

Компаниите трябва да спазват реда и закона. Но докато в западните демокрации Google понякога прекрачва правилата и законите, има диктатури и авторитарни държави с абсурдни изисквания. И в интерес на истината тук трябва да бъдат отчетени някои добри решения на концерните. В страни, където личната безопасност на потребителите е застрашена, те не предлагат услуги като например Gmail, за да не се налага да предоставят лични данни на авторитарни режими. В допълнение интернет компанията откровено споделя къде се цензурира и в кои държави е подложена на натиск.

Последна актуализация: 13:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 0
somesuns
преди 12 години
Мерси за инфото за 2та сайта, винаги е полезно да се знае още едно място от "Свободната Мрежа".Аз препоръчвам използването на различни търсачки и най-вече DuckDuckGo, която е търсачката на утрешния ден.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 0
nikolalala
преди 12 години
Странно, че в статията не се споменават свободните места в Интернет. Примерно 4chan или anonplus. Статията не е особено обективна...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 0
Boicho Popov
преди 12 години
Да, преводна от Die Zeit е :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 0
ZawHeR
преди 12 години
Статията е преводна от Die Zeit, така ли?А що се отнася до свободата и несвободата - тема, която има безброй гледни точки и безброй аспекти. Опитайте да търсите в Китай (през китайско прокси) нещо "по-различно", да видите за каква свобода си говорим. И обратното - опитайте в Норвегия да го направите. Със същото нещо, което сте пробвали в Китай. Ще бъдете безкрайно учудени. За едни свободата е да си извън затвора. За други свободата е да си В затвора. Зависи от гледната точка.Засега сме добре, смятам. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 1
balkando
преди 12 години
Очаквам с нетърпение денят, когато интернет-гигантите ще публикуват информацията за своите спонсори със суми и дати. Всички спонсори ! До тогава нямат каквото и да било право да искат от мен вярна информация.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 1
meto76
преди 12 години
Свободата в интернет е неограничена.Никой не насилва никого да ползва Apple, Facebook, Amazon и Google,който иска може да ползва други сайтове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още