Apple също може да поеме по подобен път, но инвеститорите не вярват в това. Марката Apple е силна, компанията държи ключови патенти (както наскоро се убеди и Samsung), касите са пълни с пари в брой, а Apple не страда от липса на иновации и производителност. Служителите на Apple генерират средно с 64% повече приходи от тези на Facebook.
И двете компании имат начело човек, който е встъпил в длъжност неотдавна. Но разликата между Тим Кук и Марк Зукърберг е, че първият застъпва поста след една легенда, а вторият се представя на публиката като легенда в процес на изграждане.
И пазарът дава еднозначни присъди за двамата: от смъртта на Стив Джобс насам акциите на Apple скочиха със 78%. Откакто Зукърбърг стана главен изпълнителен директор на публично търгувана компания, акциите на Facebook паднаха с 49%.
Джефри Зоненфелд, професор по мениджмънт в Йейлския университет, смята, че шумът около Facebook преди IPO-то накърни качествата на Зукърбърг като мениджър. "Имаше прекалено величаене на управленския екип на Facebook, което сега се превръща в проблем", казва той.
Зоненфелд е експерт по това как компаниите и техните шефове се възстановяват отново след големи неуспехи. Той смята, че Зукърбърг не трябва да заравя главата си в пясъка. "Ако той се прави, че нищо не се е случило, служителите и инвеститорите ще станат още по-нервни", казва той. Facebook отказа да коментира мнението му, а от Apple не са отговорили на искането за коментар на WSJ.
Остава въпросът дали рекордната цена на акциите на Apple може да бъде сигнал за продажба, а катастрофата на акциите на Facebook като знак за "купуване", като се перифразира максимата на Уорън Бъфет "Бъдете алчни, когато другите се страхуват".
Ако в изчисленията се вземе предвид и инфлацията, Apple всъщност е по-малка от Microsoft, General Electric и два други технологични гиганта по време на техния пик. Оптимистите твърдят, че Apple все още има място за ръст. Песимистите отвръщат, че инвеститорите се опасяват от спад, след като потокът с иновации на Стив Джобс пресъхне.
Също така интересно е и съотношението цена-печалба. Apple се търгува на по-малко от 13 пъти от очакваната печалба за следващата година, Facebook - 30 пъти. И въпреки очевидната склонност на пазара към ирационални свръхочаквания, тези два технологични гиганта трябва да се оценяват изключително спокойно и с поглед към далечно бъдеще, пише още колумнистът на WSJ Франческо Джерера.