Преди година светът на социалните мрежи все още изглеждаше доста скучен и статичен. Но оттогава се случиха много неща. Няколко млади компании се намесиха на пазара на утвърдилите се вече играчи, твърдят анализаторите на Experian Marketing Services, цитирани в материал на Wall Street Journal.
Pinterest вече се превърна в третата най-посещаваната социална мрежа, Google+ е на четвърто място, а фотоуслугата Instagram е на 11-та позиция. Все пак Experian разглежда само пазарите в Северна Америка, Австралия, Хонконг, Нова Зеландия и Обединеното кралство. Колко много се е променил пейзажът там, показва сравнение с предходната година. Тогава Pinterest е бил на 188-о място, Google+ - на 56-то, а Instagram – на 609-та позиция в класацията.
Още по-впечатляващ е процентният растеж от тогава насам: в Северна Америка само Pinterest е нараснал миналата година с 5124%. Instagram успява да скочи с цели 17 319 на сто - само между юли 2011 и юли 2012 г.
Въз основа на практиката на така наречените "начални осиновители" - хората, които скачат първи във всеки нов влак – главният изследовател на Experian Бил Тансер е сигурен, че все още има достатъчно подходящо пространство за други социални мрежи на пазара, и за поне още една ниша.
Тансер изследва моделите на растеж на социалните мрежи още от стартирането на YouTube през 2005 г. и е установил, че днес новите звезди напредват толкова бързо, както никога досега. "Ускорението е много по-бързо днес", казва Тансер. „Изведнъж едновременно няколко възрастови групи попадат в дадена услуга. Вече няма чисто органичен ръст".
Интересно е, че изглежда сред доставчиците на социални мрежи дори има процес на съкращаване. Докато през юли 2012 г. Experian изследва 6098 социални мрежи в целия свят, преди година броят им е бил 7397.
Но какво означава бързото нарастване на новите конкуренти за съществуващите пазарни лидери като Facebook и Twitter? Тансер не вярва, че най-добрите играчи трябва да се притесняват. „Засега изглежда, че Facebook запазва позицията си на първото място, в което потребителите на интернет се отбиват. В допълнение, мрежата в момента се превърна в платформа за комуникация. Но все още има място и за нишови играчи. Хората започват да изследват в по-голяма дълбочина своите интереси".
Интересно е също как си взаимодействат мрежите. Така например 40 процента от посетителите на Instagram в Северна Америка и Бразилия попадат там чрез Facebook. Но тази цифра не важи за всички страни. В Сингапур Twitter е отговорен за 42% от посещенията в Instagram, а от Facebook идват само 22%. Все пак е важно да се уточни, че Experian измерва само достъпа до Instagram от местни Wi-Fi мрежи. Така използването на мобилни приложения остава подценено.
Тансер изгражда и няколко хипотези за това какво ще се случи с новите играчи Pinterest и Google+ в бъдеще. През последните седмици техният растеж се забавя до известна степен. При Pinterest броят на потребителите от САЩ се увеличи през последния месец само с 13%. Това предполага, че мрежата вече достига своя пик по отношение на растежа.
„Аз не мисля, че Pinterest вече е наситен", казва обаче Тансер. „Сигурен съм, че растежът ще продължи още малко. Виждали сме подобни тенденции и преди, например при Myspace и други предложения. Те достигат определено ниво, след това отпадат потребители, които са влизали временно, а ръстът продължава".
Тансер има своя теория и за Google+. В локалната услуга на Google той вижда „тайно социално оръжие". Услугата беше представена през лятото и свързва страници в Google+ на различни места (ресторанти, музеи, хотели) с безплатните оценки от потребителите на Zagat. Защо тази услуга може да направи разликата? Защото местната и регионалната информация са онова, което хората най-често търсят. „Google+ е на път да продължи да нараства с добър темп и в бъдеще", сигурен е Тансер.