IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китайският интернет гигант Tencent сложи Facebook в джоба си

Подобен интернет концерн не съществува нито в САЩ, нито в Европа

16:48 | 21.08.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Чрез добрата комбинация от услуги и успеха на онлайн игрите си Tencent си оставя&nbsp; място за рискове и нови услуги. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Чрез добрата комбинация от услуги и успеха на онлайн игрите си Tencent си оставя  място за рискове и нови услуги. Снимка: Ройтерс

Докато западни социални мрежи и интернет компании като Facebook и Groupon не успяват да оправдаят очакванията на инвеститорите за печалбите и цените на акциите си, то при големите им китайски колеги всичко изглежда блестящо.

Цената на акциите на Tencent Holdings, най-голямата интернет компания в Китай, вече скочи на борсата в Хонконг с 48% от началото на годината. В сряда компанията обяви печалба за второто тримесечие от 3,1 млрд. юана (395 млн. евро), което е значително над очакванията на анализаторите. Продажбите се увеличават на годишна база с 56% до 10,53 млрд. юана, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Базираната в Шънджън компания няма директен американски конкурент, тъй като услугите ѝ са сравними с тези, предлагани от редица щатски компании като Yahoo, Google, Facebook, Twitter и Zynga. Подобен смесен интернет концерн не съществува нито в САЩ, нито в Европа.

През 1998 г. Tencent започва дейността си с чат платформа. През първото тримесечие на тази година тази услуга е ползвана от 750 млн. потребители, които чрез чата Tencent води до други продукти, като видеоигри и социални медии.

Китай е най-големият пазар за интернет компаниите, тъй като само в страната живеят около една четвърт от потребителите на интернет в света, съобщава Международния съюз по далекосъобщения, част от на Организацията на обединените нации. Местни компании доминират на китайския пазар, отчасти защото правителството позволява само частични услуги на Google и Facebook.

Чрез добрата комбинация от услуги и успеха на онлайн игрите си Tencent си оставя  място за рискове и нови услуги и във времена на слаби приходи от реклама. Игрите на Tencent, вариращи от ролеви игри до екшъни от първо лице, са сред най-популярните в своите категории. През първото тримесечие над половината от постъпленията на групата идват от онлайн игри, докато приходите от реклама са едва шест процента от общите продажби.

"Онлайн игрите на Tencent са „дойна крава“ и същевременно компанията е добре позиционирана на пазари като социалните медии и мобилните интернет услуги", казва анализаторът на Jefferies Синтия Менг, която оценява акциите на Tencent с рейтинг "купувай".

Покачващите се продажби на игри са позволили на Tencent да инвестира в дългосрочни цели, без да се притеснява твърде силно за краткосрочните си печалби. През май компанията създаде ново подразделение за електронна търговия, за да се конкурира с вече наложилата се конкуренция, като Alibaba и 360buy.com.

Анализаторите обаче се опасяват, че навлизането на по-скъпия пазар на интернет търговия може да подтисне маржовете. Самата Tencent доставя някои от електронните продукти, които се продават на нейната платформа. Като причина за това компанията назовава по-големия контрол върху потребителския опит, а също и привличане на нови потребители. За тази цел Tencent е наела и няколко големи складове.

По-малък проект, с който Tencent открива нов пазар, е WeChat, мобилна услугата за мигновени съобщения, която дава възможност на потребителите да споделят аудио съобщения и снимки, както и да намерят нови приятели в района.

Услугата стартира през януари 2011 г. и до края на първото тримесечие е била изтеглена 100 млн. пъти. Сред WeChat потребителите са и голяма част от потребителите на смартфони от китайската средна класа - привлекателна мишена за реклама. Но Tencent твърди, че все още се опитва да подобри услугата и затова засега не си поставя за цел да прави пари с нея. За разлика от много конкуренти, Tencent може да си позволи да чака.

Бързото изпълнение на нови проекти, като например WeChat, вкара в мандрин нова поговорка "Живот, смърт, или Tencent". Защото или компаниите трябва си сътрудничат с Tencent, или ще бъдат смазани от гигантите - толкова малко вероятно е Tencent да бъде победен.

Когато смартфон стартъпът Xiaomi пуска през 2010 г. мобилна чат услуга на пазара, главният изпълнителен директор на компанията Лей Дзюн казва, че Tencent няма да успее да изкара бързо подобна услуга.

„Смятаме, че ще имат нужда от поне шест месеца, за да направят нещо подобно“, казва ток. Оказва се, че греши. WeChat се появява след два месеца и междувременно е по-предпочитана от услугата на Xiaomi.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:28 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още