IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво се случва с японските концерни за електроника?

Бизнесът с потребителска електроника не е толкова привлекателен, компаниите залагат на соларни панели и акумулатори за е-автомобили

08:56 | 21.08.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Бизнесът с телевизори вече не е привлекателен за японските концерни за потребителска електроника. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Бизнесът с телевизори вече не е привлекателен за японските концерни за потребителска електроника. Снимка: Ройтерс

Toshiba, един от водещите телевизионни и компютърни производители от Япония, разширява бизнеса си с ядрената енергетика, след като през 2006 г. пое мажоритарен дял от компанията за ядрена енергия  Westinghouse. За да не е зависима само от чиповете за памет и потребителски електронни стоки, Toshiba започна да се съсредоточава и върху производството на автомобилни акумулатори, LED осветление и системи за възобновяема енергия.

Panasonic пък обяви най-мащабната и вероятно най-скъпата стъпка за прегрупиране. В  период от две години до края на 2010 г. компанията вложи 10,4 млрд. долара в Sanyo Electronic, за да подсили бизнеса си със слънчеви панели и акумулаторни батерии за електрически автомобили. В допълнение компанията плати 3 млрд. долара, за да поеме напълно дъщерното дружество на Panasonic Electric Works.

Стратегията на Panasonic: компанията планира да продава своите слънчеви панели, монтирани в цялостни системи за дома и офиса, като по този начин избегне ценова война с китайските доставчици на слънчеви панели. Компанията очаква в бъдеще да продаде и повече акумулатори за автомобили. Пет различни автомобилни производители използват досега акумулатори на Panasonic в своите електрически и хибридни автомобили.

Но засега стратегията не дава добри резултати. Към енергийния бизнес на Panasonic спадат подразделенията за акумулатори и слънчеви панели. Те в момента правят 6% от общите корпоративни приходи. За фискалната година обаче там бе отчетена загуба от 263 млн. долара. Това се дължи на спад в цените на фотоволтаични клетки и акумулатори за крайните потребители. Мениджърите на компанията обаче продължават да са оптимисти. Panasonic има за цел да увеличи през следващите четири години приходите в тази област с над 60% до 12,6 млрд. долара. За сравнение - за цялата компания анализаторите очакват ръст от 10%.

Sharp пък от своя страна придоби през ноември 2010 г. Recurrent Energy от Сан Франциско за 305 млн. долара. По онова време японската компания все още беше печеливша, но в следващите няколко месеца финансовото състояние се влоши значително. Вместо да придобива още компании, през 2012 г. фирмата бе принудена да продаде дял от себе си на тайванската Hon Hai Precision Industry. 

Въпреки всички проблеми обаче и Sharp вижда светлина в тунела благодарение на своя енергиен бизнес. Когато през август президентът Такаши Окуда обяви първите съкращения на персонал в компанията от 1950 г. насам и очаквана годишна загуба в размер на 3,2 млрд. долара, той подчерта важността на соларния бизнес. Заради ново законодателство всички компании в страната ще трябва в бъдеще да инвестират значителни суми във възобновяеми енергийни източници. Търсенето от чужбина е „високо“, казва Окуда. През миналата година соларният бизнес е донесъл на компанията 8% от общите приходи. Тенденцията е възходяща. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:29 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още